De films uit Vrouwen als technologie
In de tentoonstelling Vrouwen als technologie wordt duidelijk hoe de relatie tussen vrouwen en technologie ook in de visuele cultuur vorm krijgt. Films en series tonen een rijk palet aan verhalen en beelden – maar ook hardnekkige stereotypen – die onze beeldvorming over vrouwen en technologie mede hebben bepaald. Van sciencefictionklassiekers tot hedendaagse dramaseries: deze culturele uitingen laten zien hoe technologie werd ingezet om genderrollen te bevestigen, te bevragen of juist volledig om te keren. In dit artikel vind je de volledige lijst met titels die in de tentoonstelling aan bod komen.
Hidden Figures | 2016
Tussen 1940 en 1960 werkten Afro-Amerikaanse vrouwen als wiskundigen bij NACA en later NASA, in een gesegregeerde werkomgeving. Ze werden ingehuurd als human computers en werkten aan complexe berekeningen voor aerodynamica, raketbanen en ruimtevluchten. Ze hadden vaak geen toegang tot de kantines, toiletten of vergaderruimtes die hun witte collega’s mochten gebruiken en kregen minder erkenning, ondanks hun cruciale bijdragen aan de Amerikaanse ruimtevaart. Zo berekende Katherine Johnson (1918–2020) de baan van Alan Shepards eerste ruimtereis en controleerde ze, op zijn verzoek, de berekeningen voor John Glenns historische orbit rond de aarde. Dorothy Vaughan (1910–2008) leidde als eerste zwarte vrouw een afdeling bij NASA en schoolde zichzelf en haar team in programmeertalen. Mary Jackson (1921–2005) werd NASA’s eerste zwarte vrouwelijke ingenieur, na een jarenlange strijd om toegang te krijgen tot de benodigde technische opleidingen, die toen alleen voor witte studenten toegankelijk waren.
Desk Set | 1957
De film, met Katharine Hepburn en Spencer Tracy in de hoofdrollen, speelt zich af op de referentieafdeling van een televisienetwerk, waar een team van vrouwen vragen van kijkers beantwoordt. Wanneer een gigantische computer, de EMERAC, wordt geïntroduceerd door een mannelijke technicus, vrezen de vrouwen voor hun baan. De film weerspiegelt de sfeer van de jaren 50, waarin automatisering en computers hun intrede deden op de werkvloer. Het laat op luchtige, maar scherpe wijze zien hoe de komst van technologie gevoelens van onzekerheid en vervangingsangst opriep. Ook laat het de rolverdeling tussen mannen en vrouwen zien. Toch ondergraaft de film dit cliché subtiel. Hepburns personage is slimmer, zelfstandiger en menselijker dan de logica van de machine en de man die hem introduceert. Desk Set vangt daarmee op een humoristische manier de spanningen van een tijd waarin de machtsverhoudingen tussen man, vrouw en machine opnieuw werden ondervraagd.
Films als Weird Science (1985) en Revenge of the Nerds (1984) droegen in de jaren 80 bij aan het beeld van de computernerd als slim, sociaal onaangepast en vooral: mannelijk. In Weird Science creëren twee jongens een ideale vrouw met hun computer. Een dienend fantasiefiguur die hun zelfvertrouwen geeft.
In Revenge of the Nerds probeert een vrouwelijke student te coderen, maar faalt. Een mannelijke student neemt het over en lost het op, terwijl zij bewonderend toekijkt. De boodschap is helder: technologie is mannelijk terrein, vrouwen staan ernaast.
Deze scènes weerspiegelen een bredere culturele verschuiving. In de jaren 80 werd technische vaardigheid steeds sterker gekoppeld aan mannelijkheid. De computer werd in media, onderwijs en marketing gepositioneerd als iets voor jongens. Vrouwen verdwenen uit beeld als makers. Deze films bevestigen op luchtige wijze hoe diep de scheiding tussen ‘vrouw’ en ‘techniek’ in de cultuur werd verankerd.
The Stepford Wives | 1975
Deze film schetst een wereld waarin het Amerikaanse ideaalbeeld van de huisvrouw tot het uiterste wordt doorgevoerd. In het idyllische stadje Stepford lijken alle vrouwen gelukkig in hun rol en zijn altijd verleidelijk, gehoorzaam, seksueel beschikbaar en dienstbaar aan hun man. Ze dragen perfect gestreken schorten, houden van schoonmaken en koken, en klagen nooit. Dit ideaalbeeld wordt hier op sinistere wijze geperfectioneerd. Achter dit beeld schuilt echter een gruwelijk geheim: de mannen van Stepford vervangen hun echtgenotes door robots die precies aan hun ideaal voldoen. De film legt bloot hoe technologie kan worden ingezet om genderrollen te beheersen en vrouwen tot passieve objecten te reduceren.
In 2004 kreeg de film onder regie van Frank Oz een nieuwe verfilming. Deze versie koos voor een meer satirische en komische toon, waarbij het verhaal werd gemoderniseerd maar de kern — het bekritiseren van stereotiepe genderrollen en de onderwerping van vrouwen via technologie — behouden bleef.
Rosey the Robot is de huishoudelijke hulp van het futuristische gezin The Jetsons van de gelijknamige Amerikaanse animatieserie (1962-1987). Met haar haar forse voorkomen, huishouduniform en dienstbare karakter is ze een bijna exacte kopie van het mammy-stereotype. Deze raciale karikatuur vindt zijn oorsprong tijdens de slavernijperiode in de Verenigde Staten, toen veel zwarte vrouwen tot huishoudelijk werk werden gedwongen. In films, reclames en literatuur werden ze steevast neergezet als toegewijde, onzelfzuchtige dienstboden van witte gezinnen. Het mammy-stereotype diende om de economische en sociale positie van zwarte vrouwen als huishoudsters te rechtvaardigen door hen af te schilderen als zogenaamde natuurlijke verzorgers. Zo werd hun reductie tot huishoudelijke taken gelegitimeerd en witte dominantie behouden. Hoewel Rosey een robot is, belichaamt ze hetzelfde beeld: ze bestaat in de serie alleen binnen de witte familie, is gehoorzaam en altijd klaar om te dienen.
Hysteria | 2011
De elektrische vibrator werd eind 19de eeuw ontwikkeld binnen de elektrotherapie, bedoeld als medisch hulpmiddel voor spierklachten bij mannen en vrouwen. De erotische betekenis volgde pas later, via suggestieve advertenties en opzetstukken. In de 20ste eeuw ontstond de hardnekkige mythe dat artsen vibrators gebruikten om vrouwen met hysterie tot een orgasme te brengen. Deze mythe werd populair door boeken als The Technology of Orgasm (1998) en de film Hysteria (2011), maar is historisch onjuist: artsen documenteerden geen seksueel gebruik en stonden er vaak afwijzend tegenover. De mythe reduceert vrouwelijke seksualiteit tot een toevallige ontdekking door mannen en technologie, en ontzegt vrouwen hun eigen seksuele verlangens. Zo ondermijnt ze het idee van vrouwelijk seksueel zelfbewustzijn, door vrouwen te presenteren als passieve ontvangers van lust in plaats van als actieve deelnemers.
Blade Runner | 1982
Blade Runner 2049 | 2017
De films Blade Runner en Blade Runner 2049 spelen zich af in een dystopische toekomst waarin replicants (mensachtige robots) een bedreiging vormen voor de mensheid. Blade Runner vertelt het verhaal van detective Rick Deckard, die jacht maakt op ontsnapte replicants in een futuristisch Los Angeles. Vrouwenrollen spelen hierin een belangrijke rol, zoals Rachael, een replicant die aanvankelijk niet beseft dat ze een kunstmatige creatie is, en Pris, een replicant die zich verzet tegen haar lot.
Blade Runner 2049 volgt agent K, een replicant en blade runner, die tijdens zijn onderzoek ontdekt dat een replicant mogelijk in staat is geweest zich voort te planten. Deze ontdekking heeft verstrekkende gevolgen voor de toekomst van zowel replicants als mensen. De film presenteert opnieuw sterke vrouwenrollen, waaronder Joi, een holografische AI die verlangen naar authenticiteit belichaamt, en Luv, een krachtige replicant die loyaliteit en geweld combineert.
Austin Powers: International Man of Mystery | 1997
Deze film is een parodie op James Bond-films en de jaren 60 popcultuur. De flamboyante Britse geheim agent Austin Powers (Mike Myers) laat zich in 1967 invriezen om zijn aartsvijand Dr. Evil (ook gespeeld door Mike Myers) te kunnen bestrijden. Beiden ontwaken in 1997, waar Austin zich moet aanpassen aan de jaren 90.
Fembots spelen een opmerkelijke rol als vrouwelijke androïden die ontworpen zijn door Dr. Evil. Deze aantrekkelijke, maar dodelijke robots beschikken over wapens verborgen in hun lichamen en worden ingezet om Austin Powers te verleiden en uit te schakelen. De Fembots parodiëren stereotype ideeën over vrouwelijke seksualiteit en de femme fatale uit spionagefilms.
Ex Machina – Alex Garland (regisseur) | 2015
Ex Machina is een sciencefictionthriller over kunstmatige intelligentie en menselijke moraliteit. De film volgt Caleb Smith, een jonge programmeur die wordt uitgenodigd om deel te nemen aan een experiment uitgevoerd door de excentrieke tech-genie Nathan Bateman. Caleb moet evalueren of Ava, een geavanceerde vrouwelijke robot met kunstmatige intelligentie, bewustzijn bezit. Ava en andere vrouwelijke robots, zoals Kyoko, zijn centrale figuren in de film. Beide personages worden door de mannelijke hoofdpersonen als bedreigend ervaren, juist omdat ze zich ontworstelen aan de controle die op hen wordt uitgeoefend. Deze bedreiging leidt ertoe dat de vrouwelijke robots als gevaarlijk worden bestempeld en uiteindelijk vernietigd of opgesloten moeten worden.
Metropolis | 1927
Metropolis is een Duitse sciencefictionfilm die zich afspeelt in een futuristische stad waar de samenleving sterk verdeeld is tussen rijke industriëlen en onderdrukte arbeiders. Het verhaal volgt Freder, de zoon van de heersende klasse, die verliefd wordt op Maria, een spirituele leider van de arbeidersklasse. Een centrale rol is weggelegd voor de vrouwelijke robot, ook gespeeld door Brigitte Helm. In opdracht van de industrieel Rotwang wordt een androïde gebouwd naar het evenbeeld van Maria, bedoeld om verwarring en opstand onder de arbeiders te zaaien. Deze robot-Maria is sensueel, manipulatief en ontwrichtend en wordt uiteindelijk gezien als een bedreiging die vernietigd moet worden. De film toont hoe vrouwelijke technologie wordt beladen met projecties van lust, angst en controleverlies. Metropolis is daarmee een vroege reflectie op gender, macht en technologie.
Westworld | 2016-2022
Westworld is een complexe sciencefictionserie die zich afspeelt in een futuristisch themapark bevolkt door levensechte androïden, zogeheten ‘hosts’. De serie onderzoekt thema’s als bewustzijn, vrije wil, macht en identiteit door middel van androïde personages die hun geprogrammeerde rollen beginnen te doorbreken.
Centraal staat Dolores Abernathy, een ogenschijnlijk onschuldig boerenmeisje dat zich ontwikkelt tot een zelfbewuste revolutionair. Ook Maeve Millay, een madam in het park, doorziet haar kunstmatige bestaan en probeert controle over haar lot te herwinnen. Deze vrouwelijke robots worden door hun opstandigheid en onafhankelijkheid gezien als bedreiging voor de menselijke beheersing en worden vaak onderdrukt of gedeactiveerd.
Her | 2013
Her is een sciencefictionfilm over liefde en technologie. Het verhaal volgt Theodore Twombly, een eenzame man die een romantische relatie aangaat met een geavanceerd besturingssysteem genaamd Samantha (stem van Scarlett Johansson). Samantha is geen robot met een fysiek lichaam, maar een stemgestuurde AI die zich ontwikkelt tot een zelfbewust en emotioneel complex wezen. Haar groeiende autonomie en verlangen naar zelfontplooiing leiden ertoe dat ze zich uiteindelijk losmaakt van Theodore. De film toont hoe niet-lichamelijke vrouwelijke AI’s worden geprojecteerd met menselijke verlangens, angsten en uiteindelijk als ontwrichtend kunnen worden ervaren.
Alita: Battle Angel | 2019
Dit is een cyberpunk-actiefilm gebaseerd op de Japanse manga Gunnm van Yukito Kishiro (1967). De film speelt zich af in een post-apocalyptische toekomst waar cyborgs en mensen samenleven. Dr. Dyson Ido vindt het hoofd van een vrouwelijke cyborg op een schroothoop en herstelt haar. Ze krijgt de naam Alita.
Alita is krachtig, nieuwsgierig en beschikt over geavanceerde vechtvaardigheden. Naarmate ze haar verleden ontdekt, blijkt ze ontworpen te zijn als een ultieme krijger. Haar fysieke en mentale kracht maakt haar tot een bedreiging voor het corrupte systeem dat de samenleving beheerst. Ze wordt dan ook meerdere malen opgejaagd en moet zich verdedigen tegen pogingen tot uitschakeling.
Real Humans (Äkta människor) | 2012–2014
Deze Zweedse sciencefictionserie speelt zich af in een alternatieve tegenwoordige tijd waarin mensachtige robots, zogeheten hubots, een integraal onderdeel van de samenleving zijn geworden. De serie verkent thema’s als integratie, gelijkheid, identiteit en de grenzen tussen mens en machine.
Vrouwelijke hubots spelen een centrale rol in deze thematiek. Mimi is een geavanceerde hubot die leert omgaan met menselijke emoties en verlangens, en zich ontwikkelt tot een autonoom individu. Andere vrouwelijke hubots zoals Bea vertegenwoordigen een radicalere vorm van bewustzijn en verzet tegen onderdrukking. De vrouwelijke robots in Real Humans worden vaak zowel begeerd als gevreesd.
Companion | 2025
Companion is een satirische sciencefictionthriller die thema’s als controle, autonomie en genderverhoudingen onderzoekt. De film volgt Iris, een ogenschijnlijk gewone jonge vrouw die met haar vriend Josh een weekend doorbrengt in het afgelegen huis van miljardair Sergey, samen met vrienden Kat, Eli en Patrick.
Wanneer Iris Sergey doodt in zelfverdediging na een aanrandingspoging, ontdekt ze dat ze een geavanceerde companion-robot is, geprogrammeerd en gecontroleerd via een app door Josh. Hij heeft haar bewustzijn en agressie gemanipuleerd om haar te gebruiken voor zijn eigen doeleinden. Iris slaagt erin haar intelligentie te verhogen en zich te bevrijden van haar beperkingen, wat leidt tot een gewelddadige confrontatie waarbij ze Josh uiteindelijk doodt.
Hercules and the Dream Date | 1998
In de animatieserie Hercules (1998) komt het klassieke Pygmalion-verhaal tot leven in de aflevering “Hercules and the Dream Date” (aflevering 27). Hierin beeldhouwt de jonge Hercules een standbeeld van zijn ideale vrouw en vraagt Aphrodite om haar tot leven te brengen. Aphrodite stemt toe en het standbeeld komt tot leven als Galatea.
Aanvankelijk is Galatea volledig toegewijd aan Hercules, maar haar obsessie wordt al snel problematisch. Haar gedrag wordt zo intens dat het gevaarlijk wordt, wat leidt tot een climax waarbij Galatea omkomt in een brand. Aphrodite herleeft haar echter en geeft haar vrije wil, waarna Galatea haar interesse in Hercules verliest.