De ‘Facial Weaponization Suite’ van de Amerikaanse activist en kunstenaar Zach Blas is een protest tegen biometrische gezichtsherkenning in beveiligingscamera’s. Hij omzeilt deze technologie en legt tegelijkertijd de ongelijkheden bloot die door dit soort surveillance in stand worden gehouden.
‘Facial Weaponization Suite’ protesteert tegen biometrische gezichtsherkenning – en de ongelijkheden die deze technologieën voortbrengen – door in workshops ‘collectieve maskers’ te maken. De maskers zijn gemodelleerd op basis van de geaggregeerde gezichtsgegevens van deelnemers, wat resulteert in amorfe maskers die niet kunnen worden gedetecteerd als menselijke gezichten door biometrische gezichtsherkenningstechnologieën. De maskers worden gebruikt bij publieke interventies en performances.
Eén masker, het Fag-gezichtsmasker, gegenereerd op basis van de biometrische gezichtsgegevens van queer mannen, is een reactie op wetenschappelijke studies die claimen seksuele geaardheid te kunnen vaststellen door middel van biometrische gezichtsherkenningstechnieken.
Fag Face Scanning Station, reclaim:pride with the ONE Archives and RECAPS Magazine, Christopher Street West Pride Festival, West Hollywood, CA, photo by David Evans Frantz (2013)
Een ander masker onderzoekt drie kenmerken van zwartheid: het racistische onvermogen van biometrische technologieën om donkere huid te detecteren, de voorkeur voor zwart in militante esthetiek, en zwart als kleur die informatie verduistert.
Militancy, Vulnerability, Obfuscation, tableau vivant, Performative Nanorobotics Lab, University of California, San Diego, photo by Tanner Cook (2013)
Een derde masker houdt verband met de relatie van het feminisme met verhulling en onzichtbaarheid. De de anti-sluierwetgeving in Frankrijk is een voorbeeld van een verontrustende ontwikkeling waarin zichtbaarheid afgedwongen wordt.
Mask – November 20, 2013, New York, NY
Een vierde masker gaat over de inzet van biometrie als een beveiligingstechnologie aan de grens tussen Mexico en de VS en het nationalistische geweld dat het uitlokt. Deze maskers refereren ook aan het gebruik van maskers door activistische bewegingen als een instrument voor collectieve transformatie dat zich afzet tegen de manier waarop groepen worden afgeschilderd in de media en de politiek.
Procession of Biometric Sorrows, public action, Mexico City, Mexico, photo by Orestes Montero Cruz (2014)
Credits
All text and images via Zach Blas