Posthuman

Spotlight: Facial Weaponization Suite van Zach Blas

27 augustus 2020
Ontwerper

De ‘Facial Weaponization Suite’ van de Amerikaanse activist en kunstenaar Zach Blas is een protest tegen biometrische gezichtsherkenning in beveiligingscamera’s. Hij omzeilt deze technologie en legt tegelijkertijd de ongelijkheden bloot die door dit soort surveillance in stand worden gehouden.

‘Facial Weaponization Suite’ protesteert tegen biometrische gezichtsherkenning – en de ongelijkheden die deze technologieën voortbrengen – door in workshops ‘collectieve maskers’ te maken. De maskers zijn gemodelleerd op basis van de geaggregeerde gezichtsgegevens van deelnemers, wat resulteert in amorfe maskers die niet kunnen worden gedetecteerd als menselijke gezichten door biometrische gezichtsherkenningstechnologieën. De maskers worden gebruikt bij publieke interventies en performances.

Facial Weaponization Communiqué: Fag Face, video still (2012)

 

Fag Face Scanning Station, reclaim:pride with the ONE Archives and RECAPS Magazine, Christopher Street West Pride Festival, West Hollywood, CA, photo by David Evans Frantz (2013)

 

Eén masker, het Fag-gezichtsmasker, gegenereerd op basis van de biometrische gezichtsgegevens van queer mannen, is een reactie op wetenschappelijke studies die claimen seksuele geaardheid te kunnen vaststellen door middel van biometrische gezichtsherkenningstechnieken.

Fag Face Scanning Station, reclaim:pride with the ONE Archives and RECAPS Magazine, Christopher Street West Pride Festival, West Hollywood, CA, photo by David Evans Frantz (2013)

Een ander masker onderzoekt drie kenmerken van zwartheid: het racistische onvermogen van biometrische technologieën om donkere huid te detecteren, de voorkeur voor zwart in militante esthetiek, en zwart als kleur die informatie verduistert.

Militancy, Vulnerability, Obfuscation, tableau vivant, Performative Nanorobotics Lab, University of California, San Diego, photo by Tanner Cook (2013)

Militancy, Vulnerability, Obfuscation, tableau vivant, Performative Nanorobotics Lab, University of California, San Diego, photo by Tanner Cook (2013)

Mask - November 20, 2013, New York, NY

Een derde masker houdt verband met de relatie van het feminisme met verhulling en onzichtbaarheid. De de anti-sluierwetgeving in Frankrijk is een voorbeeld van een verontrustende ontwikkeling waarin zichtbaarheid afgedwongen wordt.

Mask – November 20, 2013, New York, NY

Een vierde masker gaat over de inzet van biometrie als een beveiligingstechnologie aan de grens tussen Mexico en de VS en het nationalistische geweld dat het uitlokt. Deze maskers refereren ook aan het gebruik van maskers door activistische bewegingen als een instrument voor collectieve transformatie dat zich afzet tegen de manier waarop groepen worden afgeschilderd in de media en de politiek.

Procession of Biometric Sorrows, public action, Mexico City, Mexico, photo by Orestes Montero Cruz (2014)

Procession of Biometric Sorrows, public action, Mexico City, Mexico, photo by Orestes Montero Cruz (2014)

Credits

All text and images via Zach Blas

  • Performers and Participants: Kalvin Henely, Andrew Hibbard, Michelle Lee, Scott Kepford, Martabel Wasserman, David Evans Frantz, Christina Aushana, Ahmad Halis, Dorothy Lee, Mona Liu, Patrick Shin, Allison Spence, Oona Tikkaoja, Tahiez Toro, Dominic Bradley, Katrina De Wees, Anaze Izquierdo, Sara Lyons, Kirya Traber, Omar Aguilar, Mariana Arenas, Andrea Bravo, Helena Chávez, Rosa Almendra González, Claudia Hevia, Natalia Millán, Edalid Mendoza Orestes Montero, Daniela Negrete, Daniel Rodríguez Perez, Martin Rivera, Maria Cruz Rodríguez, and L. Salazar
  • 3D Modeling: Scott Kepford, The Great Nordic Sword Fights, Sergio Del Castillo Tello, Danilo Gasques Rodrigues, and Fernando Nos
  • Fabrication: Machine Histories
  • Photography: Christopher O’Leary, Tanner Cook, David Evans Frantz, Dominic Paul Miller, Christine Butler, Orestes Montero Cruz, and Oliver Santana
  • Supported by Medialab Prado; b.a.n.g. lab, Performative Nanorobotics Lab, California Institute for Telecommunications and Information Technology, Visual Arts, University of California, San Diego; Eyebeam; and Museo Universitario Arte Contemporáneo