Radical Austria | Everything is Architecture

5 podcast-tips over Oostenrijk in de jaren zestig

5 juli 2021
Podcast

Nog geen genoeg van de de wilde jaren zestig in Oostenrijk? Beluister dan de podcast-tips die we hier voor je onder elkaar hebben gezet. Van de acties van feministisch icoon VALIE EXPORT tot Gernreichs monikini, en van Wolf D. Prix’ revolutionaire idealen tot Wilhelm Reichs ongewone ideeën over seksuele bevrijding.

Wij zijn gevaarlijke vrouwen

Onderdeel van de SRW-serie Zeitgenossen, een Duitstalig interview met Valie Export ter ere van haar tachtigste verjaardag en het retrospectief van haar werk in de Kunsthalle van Baden-Baden. Ze reflecteert op haar rol als icoon van de feministische kunst, spreekt over wat betekent om een vrouwelijke kunstenaar te zijn en kijkt terug op haar carrière.

Orgasmes tegen nazi’s

Het werk van de psycholoog en uitvinder Wilhelm Reich zit niet in de tentoonstelling, maar zijn ideeën over de seksuele bevrijding van de mens en de maatschappij hebben veel ontwerpers en kunstenaars uit het Oostenrijk van de jaren zestig en zeventig geïnspireerd. In deze aflevering van The Wholesome Show bespreken dr. Rod Lamberts and dr. Will Grant van de Australian National Centre for the Public Awareness of Science het wonderlijke werk van Wilhelm Reich.

Van 1968 naar nu met Wolf D. Prix

Wolf D. Prix en zijn compagnons richtten Coop Himmel(b)lau op in mei 1968, een belangrijk kantelpunt in de Westerse wereld. Vandaag de dag ontwerpt hij nog steeds de meest bijzondere gebouwen. Hoe klinken de idealen van 1968 door in zijn huidige werk?

Wolf Prix in gesprek met Sir Peter Cook over toekomst van architectuur

Net als Peter Cook met zijn Archigram propageerde Wolf D. Prix met zijn Coop Himmelb(l)au de radicale architectuur in de jaren zestig. Op het World Architecture Forum 2016 gingen zij met elkaar in gesprek. Hoe kijken zij terug op deze periode van avant-gardebewegingen, en hoe zien zij de toekomst van de architectuur?

De monokinirevolutie

Rudi Gernreich is een van de vele Amerikaanse Oostenrijkers-in-ballingschap die je in de tentoonstelling tegenkomt. Hij had een grote invloed op de Oostenrijkse kunstenaars en ontwerpers, zowel vanwege zijn grensverleggende ontwerpen voor de tanga, uniseks kleding en de topless monokini, als vanwege zijn rol als voorvechter van de homo-emancipatie. Toch werd hij ook in Amerika niet altijd  begrepen. In deze podcastaflevering hoor je alles over zijn carrière.