21 januari 2021

Nieuwe aanwinsten voor de collectie

Design Museum Den Bosch vult haar collectie aan met Animal: The Other Side of Evolution van Ana Rajcevic (2012) en Amphibio van Jun Kamei (2017). Beide werken waren in 2020 nog te zien in de tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future. De aankoop past binnen het nieuwe tentoonstellings- en collectiebeleid rond het thema Posthuman.

Ana Rajcevic, Animal: The Other Side of Evolution Pieces no. 2, 3 7, 2012

glasvezel en bio-epoxy

De toekomst wordt vaak als high-tech voorgesteld en de nieuwe mens als een cyborg. Dat er ook andere mogelijkheden zijn, die misschien zelfs meer voor de hand liggen laat Ana Rajcevic zien. Hoe buitenissig ook, haar ‘prothetische lichaamssculpturen’ ogen bijna als natuurlijke extensies van het lichaam. Haar idee van vooruitgang lijkt tegen de evolutie in te gaan richting het dierlijke. Zijn diegenen die zich tooien met deze draagbare sculpturen misvormd of juist verbeterd? De werken vervullen nog een dubbelrol; op het lichaam worden ze onderdeel van de drager. Als ze, zoals hier, op zichzelf worden getoond veranderen ze in exotische artefacten.

Ana Rajcevic, Animal: The Other Side of Evolution

Jun Kamei, Amphibio, 2017

3D geprint kunststof, prototype

ontwikkeld in het RCA-IIS Tokyo Design Lab – Royal College of Arts, Londen & de Universiteit van Tokyo

De circa 30 % van de wereldbevolking die nu in kustgebieden woont zal als gevolg van klimaatverandering veel vaker getroffen worden door overstromingen. Ter voorbereiding op een toekomst waarin de mensheid altijd in de nabijheid van water leeft, ontwerpt Kamei 3D-geprint amfibisch kledingstuk dat functioneert als een kieuw.

Hier is een niet werkend prototype te zien. In de werkende versie die inmiddels is ontwikkeld kan het pak zowel zuurstof aan het water onttrekken als koolstofdioxide afvoeren.

De manier die onder water duikende insecten een dunne laag lucht insluiten op het oppervlak van hun waterafstotende huid vormt de inspiratie voor dit ontwerp. Waarmee ook deze nieuwe techniek, zoals zo vaak, toch weer is afgeleid van de natuur.

Jun Kamei, Amphibio

Posthuman in Design Museum Den Bosch

De betekenis en het potentieel van het thema Posthuman maakt dat Design Museum Den Bosch het sinds 2018 heeft gedefinieerd als een specifiek aandachtsgebied in zowel het tentoonstellings- als het collectiebeleid. Hiermee neemt het museum een vooruitstrevende positie in en gaat het toekomstgericht verzamelen. Nergens anders wordt dit innovatieve en discipline-overstijgende type vormgeving verzameld. Nergens anders ook vloeit deze keuze op zo’n vanzelfsprekende wijze voort uit de bestaande collectie sieraden, waarbij de aandacht van het zuiver artistiek-culturele naar het maatschappelijk-technologische vlak wordt verlegd. In 2018 werd begonnen met verzamelen rond dit thema met de aankoop van de fillms Echo, Mutants, LucyandBart, Digital Artifacts en Pins and Needles van Bart Hess en het project Facial Weaponization Suite van Zach Blas. In 2019 werd de sieradencollectie ALLIAGE –Cu29Zn30 van Loan Favan aangekocht. Al deze werken ware in 2020 te zien in de tentoonstelling Bodydrift – Anatomies of the Future. Design Museum Den Bosch is ook initiatiefnemer van het BodyDrift Stipendium in samenwerking met Stichting Stokroos. In dit kader zal ontwerpen Frank Kolkman in het voorjaar van 2021 werk ontwikkelen rond het thema Posthuman.