5 juni 2021 t/m 13 juni 2021

Benno Premsela – Strijder en verleider

Dit voorjaar toont Design Museum Den Bosch de sieradenverzameling van Benno Premsela in de presentatie Strijder en verleider. Benno Premsela (1920-1997) was vormgever, binnenhuisarchitect en toonaangevend figuur in de naoorlogse Nederlandse kunstwereld. Daarnaast was hij als voorzitter van het COC een bekende voorvechter van homo-emancipatie.

Benno Premsela door Paul Blanca

Benno Premsela gefotografeerd door Paul Blanca

Zijn verzameling moderne sieraden bestaat uit circa 150 stuks met werk van o.a. Hans Appenzeller, Gijs Bakker, Bruno Ninaber van Eyben, Françoise van den Bosch, Marion Herbst en Otto Künzli In 2020 besloten Els en Caspar Broeksma, de erven van Benno Premsela en zijn partner Friso Broeksma, deze vooraanstaande collectie aan Design Museum Den Bosch te schenken.

Alle geschonken sieraden worden nu in het museum getoond, in combinatie met een selectie van de doosjes, brieven, koffers en andere objecten die een inkijkje geven in de opbouw, de documentatie en het dagelijkse gebruik ervan. Via de verzameling en al wat ermee samenhangt leer je zo de verzamelaar Benno Premsela kennen.