Dance – design van een cultuur
Bezoektijd: ●●● Lang (60 minuten)Elektronische dansmuziek is een globaal fenomeen en een miljardenindustrie. In deze tentoonstelling ontdek je hoe design, technologie en gemarginaliseerde groepen een bepalende rol gespeeld hebben in deze ontwikkeling. Ontmoet de pioniers die de allereerste elektronische instrumenten maakten. Ontdek hoe house en techno ontstonden in Detroit en Chicago. Kijk met nostalgie terug op de tijd van gabbers, Thunderdome en Australian trainingspakken. En stap in de wereld van de gigantische dancefeesten die nu overal ter wereld miljoenen mensen bij elkaar brengen.
Muziek als emancipatie
Met elektronische dansmuziek gaven zwarte, latino en lhbtqia+-gemeenschappen in de Verenigde Staten begin jaren 80 vorm aan hun eigen wereld. Een sonische wereld waarin ze veilig hun identiteit tot (artistieke) uiting kon brengen. Aan de randen van de nacht en van de stad ontstond een scene waar er vrijelijk geëxperimenteerd kon worden, met alles van identiteit tot de manier waarop de muziek gemaakt werd. In dit deel van de tentoonstelling zie je onder andere een selectie uit het archief van Steve Terry. Hij verzamelde meer dan 5.000 flyers uit het begintijdperk van disco, house en techno. Bekijk de flyer van het eerste feestje waar techno-pionier Jeff Mills draaide en de VIP-lidmaatschapskaarten van de legendarische discotheek Studio54.
Dance
Op zoek naar meer verdieping bij Dance? Bezoek dan onze Derde Verdieping. Hier vind je de zaalteksten, artikelen en video’s over het thema elektronische muziek. Ontdek iedere week nieuwe items.
Van het laboratorium naar de slaapkamer
Vlak na de Tweede Wereldoorlog begonnen de vroege pioniers van elektronische muziek te onderzoeken hoe ze op andere manieren dan gebruikelijk in de muziek geluiden konden creëren. In laboratoria werkten ingenieurs en componisten met allerlei apparaten die elektronisch tonen maakten. Door stroomversnellingen in de technologie zoals digitalisering en miniaturisering, werd het maken van elektronische muziek steeds toegankelijker. Tegenwoordig kan je deze muziek zelfs op je slaapkamer maken: een laptop voor de productie en het internet voor de distributie is het enige dat je nodig hebt. In dit deel van de tentoonstelling zie je een aantal unieke elektronische instrumenten uit de jaren 20, zoals de Theremin en de Ondes Musicales Martenot. Daarnaast ontdek je een verzameling van de meest invloedrijke synthesizers en drumcomputers, van de jaren 60 tot nu. Op de interactieve tafel kan je de online versies van deze instrumenten zelf bespelen.
Gabber for life
Nederland speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de elektronische dansmuziek; de gabberscene is een uniek Nederlands fenomeen en Nederlandse entertainmentbedrijven stonden aan de basis van veel van de toonaangevende feesten. In dit deel van de tentoonstelling zie je een flink aantal Australian trainingspakken (hét statussymbool voor de gabbers) en ontmoet je onder andere Victor Feenstra. Als dé huisillustrator van partyorganisator ID&T en de hardcore-evenementen Thunderdome schilderde hij talloze posters voor party’s, en illustreerde cd-hoesjes voor compilatie-cd’s. Ook ontwierp hij logo’s voor dj’s en platenlabels. Het werk van Feenstra kan gezien worden als dé iconische esthetiek van gabberhouse. Hij ontwierp ook het campagnebeeld van de tentoonstelling.
Wereldsterren in een miljardenindustrie
De oorsprong van deze muziek ligt dan wel in schimmige keldertjes en verlaten fabriekshallen; vandaag de dag ziet die omgeving er heel anders uit. Overal ter wereld worden gigantische stadions en festivalterreinen opgetuigd met decors om feestgangers te verwelkomen. De dj’s die hier optreden zijn wereldsterren. In het laatste deel van de tentoonstelling zie je hoe deze cultuur zich ontwikkeld heeft, met filmmateriaal, foto’s, merchandise, flyers en posters van de belangrijkste dancefeesten van vandaag.
Deze tentoonstelling werd samengesteld door senior curator Yassine Salihine en Young Design curator Bao Yao Fei. Het tentoonstellingsontwerp werd verzorgd door Studio Raito en het grafisch ontwerp door Studio Peter van Langen. De tentoonstelling is geproduceerd in samenwerking met Musée de la musique – Philharmonie de Paris.
Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de steun van onze vrienden en partners.
LET OP: heb je last van lichtflitsgevoelige epilepsie? Pas dan op in deze tentoonstelling: in de lange gang die je van het einde van de tentoonstelling weer naar de ingang leidt, staat een kunstwerk dat af en toe een heftige stroboscoop gebruikt. Deze gang is makkelijk te vermijden: onze suppoosten kunnen je hierbij helpen.