21 september 2020 t/m 7 februari 2021

Stigmergie: Leren van mieren

Studenten van de masteropleidingen van de Design Academy Eindhoven presenteren hun onderzoek naar het thema stigmergie. Wat kan dit concept betekenen voor ontwerpers?

Wat is stigmergie?

Stigmergie is een term die oorspronkelijk uit de biologie komt. Je ziet het veel bij insecten: door middel van simpele signalen weten bijen en mieren bijvoorbeeld toch hele complexe bouwwerken te maken. Ook op het web komt het voor, in open source software bijvoorbeeld. Zonder centrale aansturing en zonder dat mensen direct met elkaar gecommuniceerd hebben, zijn gecompliceerde systemen zoals de Firefox webbrowser of het Linux besturingssysteem gebouwd. De wetenschappelijke kennis over stigmergie staat nog in de kinderschoenen. Het is moeilijk te doorgronden hoe eenvoudige, simpele dingen zonder centrale aansturing toch samen tot een complex resultaat kunnen komen. Juist die ogenschijnlijke tegenstrijdigheid maakt het tot een interessant onderwerp voor ontwerpers.

Stigmergie voor designers

Studenten van de masteropleidingen Social Design, Contextual Design, Information Design en The Critical Inquiry Lab aan de Design Academy Eindhoven hebben zich een trimester lang geconcentreerd op het onderwerp stigmergie. Twaalf van hen onderzochten wat dit concept van een zichzelf organiserend systeem kan betekenen voor ontwerpers. In Design Museum Den Bosch presenteren ze de resultaten van dit onderzoek. De door hen uitgevoerde experimenten laten bezoekers kennis maken met stigmergie in design.

De presentatie is van 26 september tot en met 18 oktober te zien in het Collab op de tweede verdieping van het museum.

Beeld: het project ‘On Hold’ van Seung Hwan Ji, Peteris Zilbers, Philipp Doringer en Isa Bonino