10 november 2019 13.30 uur

Architectuur, waarin het Duitse verleden en toekomst samenkomen

Lezing — Design van het Derde Rijk

Design Museum Den Bosch biedt iedere zondagmiddag een publiekscollege bij de tentoonstelling Design van het Derde Rijk. Alle colleges starten om 13.30 uur.

Net zoals in de tentoonstelling Design van het Derde Rijk tonen en analyseren de sprekers in de collegereeks de manier waarop vormgeving door de nazi’s is gebruikt om zuiverheid na te streven en het nazisme aantrekkelijk te maken. Design vormt hiermee een sleutel tot inzicht in de razendsnelle en angstaanjagende ontwikkeling van het Derde Rijk.

Ieder college begint met een korte historische introductie, waarna aan de hand van objecten uit de tentoonstelling de thema’s verder uitgewerkt worden.

De colleges zijn los te volgen, maar ook als reeks. Natuurlijk kan je ze combineren met een bezoek aan de tentoonstelling. Tijdens de schoolvakanties zijn er speciale kindercolleges.

Kosten €3,- per college.

ARCHITECTUUR, WAARIN HET DUITSE VERLEDEN EN TOEKOMST SAMENKOMEN.

Dit college wordt gegeven de Katherine Rosmalen, architectuur- en kunsthistoricus.

‘Architectuur is onontkoombaar en alomtegenwoordig. In tegenstelling tot schilderkunst of literatuur’ Zo werd het zeker gezien door Hitler en zijn regime. Architectuur en stedenbouw zag hij als middel om de nieuwe samenleving te vormen en in te richten. Zijn geloof in de symbolische kracht en ordenende capaciteit van architectuur is een idee dat past in de tijdgeest van de eerste helft van de twintigste eeuw. De ‘Neue Deutsche Baukunst’ die het regime propageerde kent misschien meer overeenkomsten met de toen heersende opvattingen over architectuur dan we nu willen denken. Tegelijkertijd zet deze zich duidelijk af tegen een ‘International Style’. Een Duitse bouwkunst om in te wonen, werken en te overheersen werd ontworpen. Architectuur werd op grote schaal ingezet voor grote bouwprojecten als  symbolen van  macht, technisch en organisatorisch kunnen. In de strenge classicistische gebouwen als ‘Haus der Kunst’, het Olympische Stadion en de ‘Neue Reichskanzlei’ (1934-1939)  maakt het Derde Rijk aanspraak op een superieure cultureel positie in een lijn met de grote beschavingen uit het verleden. Nieuwe monumenten voor recente helden werden vormgegeven.  Wonen werd georganiseerd in volkseigen stijl, voor volkseigen mensen. Niet volkseigen mensen werden uit de samenleving ontworpen, delen van de stad werden hiervoor aangewezen en uiteindelijk werden ook de ‘steden’ voor vernietiging ontworpen.

Lezingentickets geven alleen toegang tot de gekozen lezing(en), niet tot de tentoonstelling ‘Design van het Derde Rijk’. Wil je ook de tentoonstelling bezoeken? Koop dan los een ticket hier. Als je de tentoonstelling wilt bezoeken voor de lezing dan raden wij als begintijd 11.30 aan. Als je de tentoonstelling wilt bezoeken na de lezing dan raden wij als begintijd 15.00 aan. Let op: de tentoonstelling is op zondagen vaak al ver van te voren uitverkocht. Als je de lezing wilt combineren met een bezoek aan de tentoonstelling, is het de moeite waard om eerst te controleren of er nog tentoonstellingstickets beschikbaar zijn.