13 december 2019 15.00 uur

Discussiemiddag: de nieuwe beeldtaal van het fascisme

Overig — Design van het Derde Rijk

Talloze bewegingen aan de rechterzijde van het politieke spectrum presenteren zich vol zelfvertrouwen aan de wereld van nu. Diezelfde wereld lijkt weinig grip te krijgen op datgene wat we doorgaans onder ‘extreemrechts’ ofwel ‘alt-rechts’ verstaan. Want meer dan ooit tevoren is extreemrechts een hybride, internationaal georiënteerd verschijnsel. Traditionele media zien zich genoodzaakt te onderzoeken wat de ‘gewone burger’ beweegt om op reactionaire partijen en demagogische politici te stemmen.

Zelden hebben we het echter over de beeldtaal van ‘alt-rechts’. Is er inderdaad sprake van een overkoepelende esthetiek en visuele identiteit?

In dit gesprek wagen we een poging om alt-rechts als cultureel fenomeen in kaart te brengen. Wat hebben de hedendaagse memecultuur, nostalgische vergezichten, een sterke voorliefde voor klassieke kunst en architectuur en de afkeer van experimentele muziek met elkaar gemeen? Wat houdt memecultuur eigenlijk in? Hoe moeten we de ironie waarmee diezelfde memecultuur doorspekt is begrijpen? En wat moeten we ten slotte met deze kennis? Vraagt deze om nieuwe codes voor de 21e eeuw?

Deuren open: 14.45 Aanvang: 15.00 uur. Einde: 17.00 uur.

Kosten: €3,-.

Met:

Leendert Jacob van Duijvenbode, grafisch ontwerper en illustrator. Hij studeerde recentelijk af aan de Willem de Kooning Academie met een onderzoeksproject rond memecultuur en extreemrechts getiteld ‘Het nieuwe kwaad’. Als onderdeel van het programma zal hij deze middag een korte presentatie geven over de resultaten van zijn onderzoek.

Omar Muñoz Cremers, socioloog en schrijver. Hij schrijft over (pop)cultuur, kunst en elektronische muziek. Onlangs verscheen op zijn blog Toekomst hervonden een column over ‘retromania’ en hedendaagse politieke bewegingen die een fascistoïde karakter hebben. Deze middag gaan we met hem in gesprek over hoe we retrocultuur in onze tijdsgeest kunnen plaatsen; een tijd waarin extreemrechts weer een factor van betekenis lijkt te worden.

Tomas van den Heuvel, historicus en junior conservator van de tentoonstelling ‘Design van het Derde Rijk’. Voordat hem ter ore kwam dat het Design Museum een tentoonstelling zou gaan wijden aan het Derde Rijk, studeerde hij geschiedenis in Engeland. Met hem gaan we in gesprek over ironie en extreemrechts. Hebben we hier te maken met onschuldige grappenmakerij, of is ironie juist misschien wel een van de belangrijkste wapens van deze nieuwe fascistoïde bewegingen?

Maan Leo modereert het gesprek. Ze is manager marketing en communicatie van Design Museum Den Bosch en heeft een achtergrond in politicologie, kunstgeschiedenis en gender studies.