1 december 2019 17.00 uur

Theatervoorstelling SPEER van Bo Tarenskeen

Voorstelling — Design van het Derde Rijk

Een voorstelling over schaalvergroting, proportie en de menselijke maat in een unieke uitvoering middenin de tentoonstelling ‘Design van het Derde Rijk’

Een Amsterdamse kunstcritica krijgt opdracht de grote nazi architect Speer te interviewen. Tijdens het gesprek probeert ze hardnekkig het enkel en alleen over kunst te hebben.

Albert Speer ontwierp bouwwerken van onmenselijke afmetingen, die de grandeur van het Derde Rijk moesten uitstralen. Benoemd tot Minister van Bewapening lukte het hem de oorlog, die hij al in 1942 als verloren beschouwde, met jaren te verlengen. Deze op één na belangrijkste nazi werd veroordeeld tot slechts 20 jaar gevangenis. Na zijn vrijlating werd zijn spijtbetuiging dankbaar door het Europese volk ontvangen – hij vormde het perfecte symbool van zowel de brave manager die de grote misdaad waaraan hij deelnam niet overzag, als de kunstenaar die door de hem geboden mogelijkheden elk gevoel voor verhoudingen verloor.

Na EICHMANN (2015), KISSINGER (2017) en HEIDEGGER (2018) is dit Tarenskeens vierde voorstelling over het ‘kwade denken’: over intelligentie die de mens vermorzelt, over het hoofd dat de wereld verraadt, over de krakende fundamenten van onze moraliteit.

Uit de pers:

“Een origineel en levendig theateressay” ★★★★ – De Volkskrant