Kijktip: reportages en docu’s uit het ORF-archief
Onderstaande introductietekst is een vertaling van Bart Lootsma’s essay, dat op 26 april 2021 verscheen op architekturtheorie.eu. De originele tekst is hier te vinden.
Parallel aan de tentoonstelling Radical Austria: Everything is Architecture in het Design Museum Den Bosch, over de Oostenrijkse avant-garde in kunst, mode, design en architectuur in de jaren zestig en zeventig, presenteert architekturtheorie.eu een selectie van films over en door de protagonisten van de tentoonstelling, oorspronkelijk gemaakt voor en uitgezonden door het ORF.
De films zijn vaak net zo radicaal als de mensen, ideeën en het werk in de tentoonstelling. Ze bieden een unieke momentopname van de Oostenrijkse cultuur in de jaren zestig en zeventig.
De Oostenrijkse staatsomroep ORF heeft een lange traditie van hoogwaardige berichtgeving en achtergrondinformatie. Dit geldt met name voor haar cultuurprogramma’s. Hier nam en neemt de omroep zijn Bildungsauftrag, zijn taak om bij te dragen aan de “Bildung” – de cultuur van de kijkers – zeer serieus. Bildung verwijst naar de Duitse traditie van zelfontplooiing, waarin filosofie en onderwijs zo met elkaar verbonden zijn dat het verwijst naar een proces van zowel persoonlijke als culturele rijping. Het is een levenslang proces.
Kultur Aktuell
In 1967 werd op de ORF het nieuwe culturele programma Kultur Aktuell gestart, dat alle kunstvormen zou behandelen. Aanvankelijk werd het op zaterdagavond geprogrammeerd, maar het grote succes van het programma bij het ORF-publiek zorgde ervoor dat er al snel een tweede uitzending op dinsdag was. En bovendien werd er na driekwart jaar afgesproken dat elk Zeit im Bild-journaal iedere dag 3-4 minuten zou besteden aan cultuur op prime time. Daardoor konden de makers écht verslag doen van de laatste culturele evenementen in binnen- en buitenland.
“Toen televisie jong en nieuw was, legde een groep regisseurs en schrijvers zich erop toe de televisie in Oostenrijk – en parallel hieraan in Duitsland – zogezegd op Austriakaanse wijze te infiltreren.” — Michael Kehlmann, oud-presentator Kultur Aktuell in jubileumprogramma Kultur am Wednesday: 25 Jahre Kultur im Fernsehen, 1980.
‘Austriakaanse infiltratie’
Opmerkelijk aan de cultuurprogramma’s van het ORF in de jaren zestig en zeventig – maar ook later – is hun vaak (extreem) kritische en experimentele karakter, dat waarschijnlijk uniek is in Europa. De presentatoren die de programma’s introduceren, schetsen regelmatig een beeld van een Oostenrijk dat niet bepaald vleiend is, zeker niet als het zijn geschiedenis betreft.
Sommige van de uitzendingen die we hebben geselecteerd, worden ingeleid door Dr. Dolf Lindner op de meest serieuze, bijna grimmige manier. “Toen televisie jong en nieuw was”, aldus een terugblikkende Michael Kehlmann, met een voor een Kultur Aktuell-presentator typische mengeling van ironie en zelfcynisme, in het jubileumprogramma Kultur am Wednesday – 25 Jahre Kultur im Fernsehen (Cultuur op woensdag – 25 Jaar Cultuur op Televisie) in 1980, “had een groep regisseurs en schrijvers zich erop toegelegd de televisie in Oostenrijk – en parallel hieraan in Duitsland – op zogezegd Austriakaanse wijze te infiltreren.” Austriaka was oorspronkelijk de Latijnse naam voor Oostenrijk, maar wordt tegenwoordig alleen nog maar voor de grap gebruikt. Misschien juist door deze houding van de presentatoren, werd het nieuwe medium televisie de belangrijkste bemiddelaar tussen culturele producenten en het publiek – een breed publiek.
De presentaties werden gefilmd in het Museum van de 20e eeuw, dat oorspronkelijk werd ontworpen door architect Karl Schwanzer voor de Expo ’58 in Brussel en gereconstrueerd in een wijk net buiten Wenen. Schwanzer was ook de professor van de meeste leden van de Oostenrijkse avant-garde aan de TU Wenen en verantwoordelijk voor het aannemen van Günther Feuerstein als leraar. Het “Zwanzigerhaus” werd in de daaropvolgende jaren het broeinest en ontmoetingsplaats van de Oostenrijkse tegencultuur. Hier werd de Arena 70 opgericht, een centrum voor alternatieve en jeugdcultuur dat vandaag de dag nog steeds bestaat op een andere locatie in Wenen.
Het format
Het format van de culturele uitzendingen veranderde in de loop van de tijd meerdere keren. Anders dan Architektur Aktuell, was zijn opvolger Café Central zeker geen plaats voor contemplatief denken, aldus een van de presentatoren van het 25-jarig jubileum van de cultuurprogrammering van de ORF. Het programma brak met de traditionele manier waarop ‘autoriteiten’ of ‘experts’ aan het woord waren in de originele culturele programma’s. Café Central bestond uit schijnbaar ongemodereerde discussies, alsof ze zich afspeelden in een café. Kleine groepjes gasten zaten dicht bij elkaar aan tafeltjes en bespraken hun werk, soms tot schreeuwens toe.
Na de sombere inleidingen van de presentatoren zien we – vaak vrij lange – programma’s met kunstenaars en ontwerpers uit binnen- en buitenland, die zeer radicaal werk maakten (waaronder vele protagonisten uit de tentoonstelling Radical Austria. De ene geïnterviewde verschijnt vermoeid voor de camera, de ander juist energiek en zakelijk-optimistisch. De kunstenaars en vormgevers (soms nog studenten) hebben een belangrijke stem in de uitzendingen en in een aantal gevallen regisseren ze die zelf. Omgaan met media was een belangrijk aspect van hun werk. Vooral Hans Hollein, die regelmatig verschijnt vanaf zijn eerste tentoonstelling Architektur (met Walter Pichler in de Galerie nächst St. Stephan in 1963), praat niet alleen óver media, maar weet ook hoe hij zich binnen de gemedieerde wereld moet gedragen om zijn punten over te brengen.
Günther Feuerstein
De serie benadrukt ook het belang van Günther Feuerstein in de Oostenrijkse architectuurscène. Feuerstein staat bekend als architect, schrijver, redacteur (hij was, net als Hans Hollein, lid van de legendarische redactie van Bau) en docent van de meeste leden van de Oostenrijkse avant-garde. Niet alleen is er een programma gewijd aan zijn verwijdering als docent van de TU Wenen en de studentenprotesten ertegen, maar hij manifesteert zich ook als maker van een reeks vrij opmerkelijke themagerichte programma’s over toekomstige ontwikkelingen in de samenleving en architectuur, vaak geïllustreerd met experimenteel werk van oud-studenten, met name Coop Himmel(b)lau. De bijdrage over en door Coop Himmel(b)lau uit mei 1970 is een van de vele hoogtepunten van deze serie.
“The limitations of the desirable in today’s society stem from the lack of imagination and information.” — Voice-over in de bijdrage van Coop Himmel(b)lau aan Kultur Aktuell, uitgezonden op 5 mei 1970.
Missing Link
We zijn blij dat we naast de tentoonstelling, waar deze films helaas niet aanwezig zijn, langere films van Missing Link kunnen vertonen. Missing Link was een architectengroep gevormd door Adolf Krischanitz, Angela Hareiter en Otto Kapfinger van 1970 tot 1980. Net als de kunstenaars, ontwerpers en architecten in de tentoonstelling Radical Austria realiseerden ze artistieke objecten, grafisch werk, acties, performances en experimentele films. Centraal in hun werk stond, net als de tentoonstelling Radical Austria, altijd de interdisciplinaire transgressie en verwevenheid in de kunsten. Zo breidden ze de strikte definitie van het begrip architectuur uit, dan wel die van kunst of design.
De collectie van films is chronologisch gerangschikt. Het begint met een reeks films uit de jaren 60 en 70. Daarna volgen enkele retrospectieve documentaires uit latere periodes. Bekijk hier het hele overzicht.
Radical Austria: The Movies is samengesteld door Bart Lootsma, Maya Christodoulaki and Alexa Baumgartner. De introductietekst is geschreven door Bart Lootsma, de beschrijving en technische programmering zijn gedaan door Maya Christodoulaki.