Museumles Schuldig Design

Design van het Derde Rijk

De twintigste eeuw wordt gedefinieerd door de Duitse nazidictatuur tussen 1933 en 1945. Goed en slecht, mooi en lelijk worden sindsdien gerelateerd aan deze belangrijke periode uit de moderne geschiedenis. De vormgeving en de propaganda van het Derde Rijk verbeeldden de extreme en ogenschijnlijk tegenstrijdige bedoelingen van de nazi-ideologie. In de museumles Schuldig Design analyseren leerlingen onder begeleiding van een museumdocent een aantal voorbeelden van design uit deze periode. Thema’s die aan de orde komen zijn: propaganda, verleiding, terreur, racisme, uitsluiting, führercultus, doelgroepenmarketing en technologie.

League of German Girls Dancing during the Reichs Party Congress. (Photo by Hugo Jaeger/Timepix/The LIFE Picture Collection/Getty Images)

Opbouw museumles

De museumles start met het peilen en opfrissen van de voorkennis van de leerlingen en het geven van een situatieschets. Hoe definieert het museum design in deze tentoonstelling? Waarom toont het museum design van het Derde Rijk? Wat verwachten leerlingen te gaan zien? Wat was er aan de hand in Duitsland in de jaren 30? Welke gevoelens leefden er? Hoe komt de NSDAP, Hitlers partij, aan de macht?

Daarna start de rondgang door de tentoonstelling. Tijdens een workout met korte activerende oefeningen wordt een aantal objecten uit de tentoonstelling samen onderzocht. Er wordt gewerkt met interactieve Thinking Routines, zoals See Think Wonder, What If, Compass Point en Step Inside. Observeren, vergelijken, veranderen, informatie verzamelen, analyseren, samenvatten en interpreteren wisselen elkaar af in de oefeningen op zaal. Tot slot komen leerlingen en museumdocenten bij elkaar in de Studio van het museum en doen ze een verwerkingsopdracht in tekst en/of beeld waarbij ze worden uitgenodigd een boodschap te posten voor andere leerlingen.

Leerlingen worden uitgedaagd om over 7 vragen na te denken

– Wat is design?

– Op welke manieren werd design ingezet door het totalitaire regime van nazi-Duitsland en hoe belangrijk was design in het Derde Rijk.

– Wat was de impact van dit design op verschillende groepen mensen in Duitsland?

– Hoe kijken we nu naar dit design en de ontwerpers?

– Wanneer is design goed en wanneer is design slecht?

– Zijn er overeenkomsten met design en beelden die jij wel eens gezien hebt?

– In hoeverre word jij beïnvloed door design en media?

Praktische informatie

Schuldig Design biedt lesinhoud die past bij lessen design(geschiedenis), CKV, kunstgeschiedenis, geschiedenis, mediawijsheid en burgerschap.
De museumles kan met een CJP weborder worden betaald. Design Museum Den Bosch neemt deel aan Museumschatten (Erfgoed Brabant) waarbij middelbare scholen uit Brabant gratis musea kunnen bezoeken.

  • Looptijd tentoonstelling: 8 september 2019 – 1 maart 2020
  • Duur museumles: 1,5 uur of 2 uur (naar keuze)
  • Doelgroep: VO vanaf klas 3 (alle schooltypes), MBO
  • Kosten: 1,5 uur € 77,50 (per 15 leerlingen), 2 uur € 110 (per 15 leerlingen)
  • Starttijd: tussen 10.00 uur en 15.00 uur
  • Maximaal 50 leerlingen tegelijk in de tentoonstellingsruimte
  • U kunt een digitale les ontvangen waarmee u leerlingen op het museumbezoek kunt voorbereiden (duur 40 minuten).
  • Wanneer u zelfstandig het museum wilt bezoeken met leerlingen is dit ook mogelijk, als er geen andere groepen zijn. Per 10 leerlingen is een begeleider noodzakelijk. Zelfstandig bezoek is gratis.

 

Formulier Design Workout

Wil je met je klas Design Museum Den Bosch bezoeken? Neem dan via dit formulier contact met ons op.
  • (bijvoorbeeld Daltonschool of havo)

Voor vragen: educatie@designmuseum.nl of 073 – 62 73 519

8 september 2019 t/m 1 maart 2020

Design van het Derde Rijk

Design Museum Den Bosch presenteert de eerste grote overzichtstentoonstelling van design van het Derde Rijk.