Mapping Modernity

4. Das alte Europa

31 oktober 2023

Het oude en het nieuwe Europa

Deze nazikaarten zijn speciaal gemaakt voor de tentoonstelling ‘Autobahn und Wasserstrasse’ voor Donauvazalstaten die Rijksminister Todt (Bewapening en Munitie) in 1942 organiseert in Budapest, Belgrado, Sofia en Boekarest. Links staat het ‘Oude Europa’, met zijn rivaliserende natiestaten in verschillende kleuren. Opvallend is de Britse maritieme grootmacht die met haar handelstentakels bijna heel Europa omvat. Het ‘Nieuwe Europa’ aan de rechterkant is superieur aan zijn oude ‘tegenhanger’. Deze utopische kaart maakt geen kleuronderscheid meer tussen staten, en ook de grens tussen het Duitse Rijk en de Sovjet-Unie is verdwenen. Voor de nieuwe gebieden volgt na ‘het zwaard’ van verovering en onderschikking een ‘vredesinitiatief’. Deze nieuwe orde moet het centrale Berlijn qua landbouw en industrie verzekeren van verkeersverbindingen met haar achterland, met name met het nieuwe ‘Lebensraum’ in het Oosten. Hoffmann benadrukt in dit geïntegreerde Europa juist de continentale routes – spoorwegen, waterwegen en autowegen – die het overgrote deel van het moderne vervoer zullen verzorgen.

R. Hoffmann, Das alte Europa: zerrissen und abhängig von England. Das neue Europa: ein freier Organismus, in: Monatschrift der Reichsarbeitsgemeinschaft für Raumforschung, 6e Jhrg., Heidelberg/Berlin 1942. Coll. S/T K.336, 29,5 x 44,5 cm.