Mapping Modernity

20. Zone of Destruction

31 oktober 2023

Oorlogssucces als reclame

Oorlog werkt altijd als een katalysator voor technologische vernieuwingen. Tegen die achtergrond past de Amerikaanse ontwikkeling van een efficiëntere benzine die het vliegbereik vergroot. Deze ‘superbrandstof’ heeft een hoger octaangehalte, dus meer ‘vliegende paardenkrachten’, meer snelheid en laadvermogen en een groter bereik zonder zwaardere motor. B17’s, of ‘flying fortresses’ zoals ze genoemd worden, kunnen voortaan niet alleen Berlijn en München bombarderen, maar ook Danzig en Wenen. Dat verzwakt de Duitse oorlogsindustrie én vergemakkelijkt terreurbombardementen op Duitse steden. Nieuw is dat dit bedrijf zich in een advertentie op de borst klopt voor hun innovatie, en dit combineert met de geallieerde dominantie in de lucht. Deze propagandistische reclame-uiting verdoezelt de verschrikkelijke werkelijkheid. De nietsontziende strijd culmineert in de Feuersturm in Hamburg (1943; zie kaart 21) en in de vernietiging van Dresden in februari 1945, met in beide gevallen vooral burgerslachtoffers. In de praktijk blijken terreurbombardementen het moreel eerder te versterken dan te verzwakken.

Mobilgas (adverteerder), Life Magazine (tijdschrift), New Zone of Destruction a new Super Fuel will create!, (New York 1943). Coll. S/T W.1p.11, 35 x 25,5 cm.