Alternatieve stereotypen
Goth is niet gebonden aan één stijl of één bepaalde vorm. Wel bedient het zich van herkenbare beelden en stereotypen, die op eindeloos veel verschillende manieren te combineren zijn. Die stereotypen kunnen letterlijke objecten zijn; denk bijvoorbeeld aan symbolen als de schedel, het kerkhof of de vleermuis. De oppervlakte suggereert de diepgang.
Van oorsprong kent de gotische literatuur echter ook veel verschillende personages, die in hun verbeelding aan bepaalde seksistische of racistische stereotypen doen denken. Zo is er het beeld van de vrouw in de zwarte jurk: de gevaarlijke femme fatale of hysterische heks die mannen in het verderf stort. De witte jurk vertegenwoordigt daarnaast het onschuldige meisje als weerloos slachtoffer, teruggekomen om door het kasteel te spoken. Het vaak mannelijke monster is een ongeremd beest of een dubbelhartige gluiperd: een buitenstaander of vreemdeling die de natuurlijke orde komt verstoren.
“Believe me, for every woman vampire there are ten men of the same type. Men who take everything from women – love, devotion, beauty, youth and give nothing in return! V stands for Vampire and it stands for Vengeance too. The vampire that I play is the vengeance of my sex upon its exploiters. You see, I have the face of a vampire, perhaps, but the heart of a feministe.” — Actrice Theda Bara, 1915 (geciteerd in Eve Golden, Vamp)
Het subversieve karakter van goth biedt ook de mogelijkheid om stereotypen op een nieuwe, positieve manier te interpreteren. Wie zich identificeert met de buitenstaander, kan ze immers op een bevrijdende manier opeisen. Zo verandert bijvoorbeeld de demon Lilith van een verdorven vrouw in een symbool van vrouwelijke kracht. De subcultuur goth experimenteert als geen ander met gender, seksualiteit en stijl, en vindt zo steeds nieuwe betekenissen voor oude stereotypen.