Duistere technologie
De traditie van goth heeft zijn oorsprong in de gothic novel en de vroegmoderne fascinatie voor het ongrijpbare gotische verleden. Dit verleden werd gezien als een fotonegatief van de moderne tijd – in goede óf in kwade zin. Als modern fenomeen past goth zichzelf steeds aan nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen aan. Nieuwe technologieën helpen om het duistere levensgevoel op steeds andere manieren te verbeelden. Vaak zijn het daarbij juist de gebreken van technologie – de krassen op de film, de verkleuring van de foto – die een gothic gevoel aan het beeld geven
“[Film] is not life but its shadow. It is not motion but its soundless spectre.” — Maxim Gorki, na het bijwonen van een filmvertoning van de gebroeders Lumière, 1896
De fascinatie voor technologie komt voort uit de nauwe relatie tussen goth en media. De beeldtaal van goth leunt sterk op de indruk van het spookachtige of haunting; het gevoel dat een mysterieus, angstaanjagend verleden ons achtervolgt. De gotische literatuur gebruikt daarom vaak de techniek van het gevonden document: een verzonnen verhaal wordt bijvoorbeeld als een oud dagboek gepresenteerd, gevonden op een verboden zolderkamer. Door ontwikkelingen in de media krijgt deze techniek steeds nieuwe vormen. Horrorfilms worden gepresenteerd als een gevonden videotape; griezelverhalen op het internet bestaan uit gearchiveerde posts op een blog.
“Television knows no night. It is perpetual day. TV embodies our fear of the dark, of night, of the other side of things.” — Jean Baudrillard, Simulacra and Simulation, 1981
De indruk van gebrekkige of achterhaalde technologie draagt sterk bij aan de kracht van dit effect. Beelden die in hun eigen tijd volkomen neutraal bedoeld waren, kunnen door veroudering een onmiddellijk herkenbare gothic uitstraling krijgen. Andersom geldt hetzelfde: door bewust gebruik van een korrelige of onscherpe film krijgt ook de moderne wereld een uitgesproken onheilspellende sfeer.