Ze zoeven door de stad op hun snelle fietsen, hij op de heren- en zij op de damesuitvoering. Allebei gehuld in een pufferjack en met identieke sneakers aan, hij draagt een mutsje in de kleuren van haar tas. Het suffe ANWB-stel in een hippe jas.
De puffer van Rihanna
Het waren niet de mannen van Koefnoen die met hun typetjes Okko en Eus het fenomeen ANWB-echtpaar bedachten. De couple look is zelfs niet typisch Nederlands. Hoewel kledingtrends vaak ontstaan in de popcultuur – draagt Rihanna een puffer, dan draag iederéén een puffer – ligt de oorsprong van dit fenomeen ergens anders: in Zuid-Korea.
Just married
In de jaren 90 ontstond daar 커플룩, ofwel kou-peul-look. Kou-peul-look was een reactie op de traditionele Zuid-Koreaanse kleding die koppels droegen tijdens de huwelijksreis. Pasgetrouwde stellen besloten in plaats daarvan hun outfits op elkaar af te stemmen, om zo hun status als getrouwd stel openbaar te maken. De Facebook-relatiestatus avant-la-lettre. Het fenomeen verspreidde zich naar China en Japan en werd razend populair onder jonge koppels.
Samen één
Een couple look kan ook ónopzettelijk ontstaan. Bijvoorbeeld bij partners die onbewust dezelfde dingen mooi gaan vinden en gaandeweg een garderobe creëren die steeds meer op elkaar gaat lijken. De couple look is dan een uitdrukking van een veel sterker gevoel van affiniteit, maar laat in zekere zin ook een wederzijdse afhankelijkheid zien, waarin de grenzen van het individu vervagen.
Allemaal anders
Of het nu een doelbewuste beslissing is of een onbewuste verandering: het matchen van outfits kan bijdragen aan de menselijke behoefte om ergens bij te horen. Het kan een manier zijn om elkaar te ontdekken, te onderzoeken wie we zijn als we mét iemand zijn. Zolang de couple look maar niet gebruikt wordt om de eigen stijl en identiteit te verdoezelen. Want als we ons niet veilig voelen om onszelf te zijn, waar is de relatie dan op gebouwd?