Ontworpen liefde

Verbinding – Ouderschap

12 september 2023
Uit de tentoonstelling

We zijn geconditioneerd met het idee dat samen een kind krijgen de puurste vorm van verbinding is. Toch is papa of mama worden lange tijd helemaal geen keuze geweest, het hoorde er ‘gewoon’ bij. Ook de kijk op het ouderschap zelf is in de loop der jaren veranderd.

Keuzevrijheid
Eind jaren 50 wordt de anticonceptiepil ontwikkeld: een van de belangrijkste uitvindingen van de 20e eeuw. De pil maakt het mogelijk het moederschap uit te stellen – en te gaan studeren of werken! – en minimaliseert de kans op een ongewenste zwangerschap: welkom seks-voor-de-lol. Het kleine ronde pilletje maakt vrouwen baas in eigen buik en betekent het begin van de seksuele revolutie. Ondanks kritiek uit sommige hoeken groeit de pil uit tot een van de meest gebruikte voorbehoedsmiddelen.

It takes a village
Ouderschap komt voor in vele vormen. Bij de Aka stam in Centraal Afrika geeft niet alleen de moeder haar pasgeboren baby de borst, maar ook de vader. In bepaalde gemeenschappen zorgen alle vrouwen samen voor het kind, op andere plekken ligt de zorg vooral bij opa en oma. In het westen is de traditionele, heteronormatieve vorm nog steeds de meest gangbare – inclusief de ongelijke man-vrouwverhouding. Bijna de helft van alle vrouwen krijgt in haar werk te maken met zwangerschapsdiscriminatie. Na het krijgen van een kind besluiten vrouwen nog altijd vaker dan mannen deeltijd te gaan werken.

Lhbtqi+
Bij partners uit de Lhbtqi+ gemeenschap komt gedeeld ouderschap voor. Makkelijk is dat niet. Met name voor koppels met mannelijke geslachtsorganen is het krijgen van een kind nog steeds ingewikkeld en kostbaar: adoptie is op dit moment alleen mogelijk vanuit zes landen en is een erg lang traject. Ook het vinden van een eiceldonatie en/of draagmoeder is moeilijk.

Statussymbool
Van babyshowers tot gender reveal party’s en kasjmier draagdoeken tot hypermoderne wipstoelen: het hedendaags ouderschap is veel meer dan vroeger een statussymbool geworden. Dat betekent kassa voor marketeers: kersverse ouders zijn een makkelijke prooi, alléén het beste is goed genoeg voor onze spruit.