Sneakers Unboxed

Feiten uit de sneakerindustrie

19 juli 2022
Artikel

De sneakerindustrie is gigantisch. In de afgelopen twintig jaar is de branche exponentieel gegroeid en naar het zich laat aanzien blijft dat zo. In 2021 alleen al zijn er 1,2 miljard sneakers wereldwijd verkocht, bijna tweemaal zoveel als in 2012.

Die toename is vooral te danken aan de unieke combinatie van de vraag door de consument en de strategische marketing van de verschillende merken. Het komt regelmatig voor dat de culturele waarde een sneakermodel grote status geeft. Een voorbeeld daarvan is de Nike Air Force 1, het sneakermodel dat is uitgebracht in het grootste aantal varianten.

Het doorverkopen van sneakers is een business op zich geworden. Er bestaan onlineplatforms, zoals StockX, die het zogenaamde resellen faciliteren. Regelmatig worden er recordbedragen neergeteld voor exclusieve sneakers. Inmiddels vertegenwoordigt die markt 9.2 miljard euro. De grootste aanjager van die miljardenmarkt is de hang naar exclusiviteit.

De meest verkochte sneaker

Ieder land, en zelfs vaak iedere grote stad, heeft een eigen voorkeur voor een bepaald model sneaker. De populairste sneaker in Europa is de Nike Air Force 1 Low ’07. Het origineel werd uitgebracht in 1982 en is inmiddels in duizenden kleurstellingen verschenen,  in ontelbare speciale edities en customized door honderden artiesten.

Het meest verkochte model vertelt trouwens niet alles over het populairste silhouet. Dat is namelijk niet de Nike Air Force 1, maar de Nike Dunk Low. Het silhouet is de vorm van de schoen, terwijl een model een editie is van een bepaald silhouet. Neem bijvoorbeeld Europa’s populairste sneaker de Nike Air Force 1 Low ’07, hierbij is Nike Air Force 1 Low het silhouet en ’07 het model.

De grootste prijsstijging

Naast het verzamelen worden er ook veel paren doorverkocht door zogenaamde resellers, omdat mensen erop uitgekeken zijn of om  de schoen met winst door te verkopen. In deze grafiek zie je welke sneakers, die minstens 20 keer zijn verkocht via marktplaats StockX, het afgelopen jaar het meest in prijs zijn gestegen. In de diagram hiernaast is te zien dat in Europa de prijzen van diverse modellen van het silhouet Air Jordan het hardst zijn gestegen.

De beste aankoop voor doorverkoop

Terwijl de ene sneaker heel goed verkoopt via resellers, blijven andere paren onbedoeld lang in de kast liggen. Dit diagram laat zien welke schoenen in Europa de grootste prijsstijging hebben doorgemaakt in vergelijking met de originele retailprijs. Zo is de prijs van de Air Jordan 1 OG Bred uit 1985 inmiddels met 25.948% gestegen.

Er valt door het doorverkopen van sneakers veel geld te verdienen, maar let op: er zijn ook paren die juist helemaal niet goed doorverkopen en flink zakken in prijs. Deze paren worden bricks genoemd. Meer weten over deze en andere termen? Bekijk dan onze sneaker dictionary.

De duurste sneakers

Een paar sneakers voor 65,917 euro?! In januari van dit jaar werd een paar Nike MAG Back to the Future uit 2016 voor dat waanzinnige bedrag verkocht. Daarmee heeft de nieuwe eigenaar wel iets heel exclusiefs in handen, want van deze zelfstrikkende schoen zijn slecht 89 paar gemaakt.

Wereldwijd, en ook zeker in Europa, worden er regelmatig gigantische bedragen voor sneakers weggelegd door verzamelaars. Die prijs wordt vaak bepaald door de exclusiviteit van de schoen, zo is de kans dat een liefhebber de nummer twee op dit lijstje tegenkomt, de Dunk Low Pro SB Yellow Lobster, 1 op 40 miljoen.

StockX

In de vijf jaar van zijn bestaan heeft StockX miljoenen verkopen gefaciliteerd. De transactiegegevens die hiervan zijn verzameld en geanalyseerd geven een beeld van de groei en laten de veranderingen in de trends op de tweedehands sneakermarkt zien. Deze infographics zijn tot stand gekomen met dank aan StockX.