Sneakers Unboxed

Sneakers in de jaren ‘70

7 juni 2022
Subcultuur

Sneakercultuur is overal dankzij de invloed van jongeren uit achterstandswijken in grote steden. Zij hadden de hand in het verheffen van de sneaker van pure sportschoen tot felbegeerd stijlicoon.

Foto Peter Tijhuis

Basketbal en Rucker Park
Streetball werd gespeeld op het befaamde Rucker Park-toernooi in het New Yorkse Harlem van de jaren 70. De sport had invloed op het basketbal en ook op de kledingstijl van de toeschouwers. Op dit toernooi werd sneller en harder gespeeld dan bij profwedstrijden. Het trok zowel lokaal talent aan als bekende NBA-spelers, zoals Dr J, die met slam dunks en baltrucs een minder ingetogen spel introduceerde. Er kwamen altijd veel mensen op af, gekleed om indruk te maken en vaak met dezelfde sneakers als hun helden op het speelveld.

Je sneakers customizen
De Puma Clyde, vernoemd naar basketbalspeler Walt ‘Clyde’ Frazier, werd in diverse kleurstellingen uitgebracht. Op die manier konden sneakers worden afgestemd op andere elementen van de outfit. Het type veters en de wijze van strikken werden een belangrijk onderdeel van de look. De verzorging van de sneakers was ook belangrijk, van het borstelen van de upper tot het wassen van de veters. Sneakers opfrissen door ze in een nieuwe kleur te spuiten of de strepen te kleuren was ook een manier om ze te onderhouden en de levensduur te verlengen. De Puma Clyde had een dikke, rubberen zool en een zachte, maar veerkrachtige suède upper, wat hem favoriet maakte onder graffitikunstenaars en breakdancers.

De Britse voetbal-Casuals
Sportschoenen werden eind jaren 70 populair onder Britse voetbalsupporters. Deze cultuur ontstond in Liverpool en Manchester en kreeg de naam ‘Casuals’. Het uniform van de Casuals was uiterst herkenbaar met duidelijke verschillen tussen Noord- en Zuid-Engeland ter onderstreping van de rivaliteit tussen elftallen. Zeldzaamheid was een belangrijke factor voor status en om erbij te horen. Lastig te verkrijgen labels, met name Adidas uit Duitsland en Diadora uit Italië, waren bijzonder in trek.