Toen sneakermerken de populariteit onder jongeren doorkregen, probeerden ze hen te verleiden door muzikanten en sporthelden in te zetten als rolmodellen. In de jaren 80 ontstonden dan ook de eerste samenwerkingen. Dit bleef echter niet beperkt tot rolmodellen, ook de eerste collab met een winkel ontstond in deze tijd.
Jordan
In 1984 tekende Nike een contract met basketbalspeler Michael Jordan, destijds een groentje bij de Chicago Bulls. Voor het eerst ontwikkelde het merk speciaal een schoen voor één sporter: de Jordan I. Het succes van deze schoen leidde tot meerdere modellen en uiteindelijk in 1997 tot een op zichzelf staand merk. Het is Nike’s enige offshoot-merk. Het bureau Wieden+Kennedy ontwikkelde een uitgekiende reclamecampagne voor het merk. Jordan werkte voor een reeks reclamespotjes samen met regisseur Spike Lee als zijn alter ego Mars Blackmon, het door Jordan geobsedeerde personage uit Lee’s film She’s Gotta Have It (1986). Inmiddels heeft het merk Jordan zesendertig sneakermodellen uitgebracht.
Run-DMC en Adidas
Hiphopgroep Run-DMC was de eerste bekende, niet uit de sportwereld afkomstige naam die een contract met een sportmerk afsloot. Hun iconische look van Adidas Superstars zonder veters en met een naar buiten geduwde tong bepaalde lang het beeld van de populaire New Yorkse stijl. De Adidas-schoenen waren duur en door de trage distributie en productie in de jaren 70 alleen beschikbaar voor professionele atleten. Deze schaarste maakte de Superstar een van de meest begeerde modellen in het New York van de jaren 80. Run-DMC’s album Raising Hell in 1986 – met het nummer ‘My Adidas’ – was een doorslaand succes wat hun een 1 miljoen dollar deal opleverende met Adidas.
Skating California
Aan de Amerikaanse westkust ontstond in de jaren 70 en 80 een geheel eigen visie op de sneaker als gevolg van de groeiende populariteit van het skateboarden. Groepen als de Z-Boys zochten functionele en slijtvaste sneakers die bij hun onstuimige skatestijl pasten. Hun sneakers moesten tegen een stootje kunnen, wanneer ze bijvoorbeeld een smak maakten op de grond of tegen het beton. Hun voorkeur ging uit naar sneakers van het lokale merk Vans. Dit sneakermerk hanteerde een uniek businessmodel dat het mogelijk maakte om bestaande schoenen gemakkelijk aan te passen aan de wensen van de gebruikers.
Waar Jordan en skaten samenkomen
Skaters droegen vaak basketbalschoenen, zoals de Nike Blazer, vanwege de combinatie van stevigheid en stabiliteit. In die tijd maakten maar weinig grote merken modellen speciaal voor skateboarders. Nike’s Air Jordan I werd populair bij veel skaters, vooral toen de prijs werd verlaagd nadat Nike de markt had verzadigd. Veel modellen die in de jaren 90 door opkomende skateboardmerken werden ontwikkeld, leken op de Jordan-sneakers.
The Three Amigos
Toen de Nike Air Force 1 uitkwam in 1982, was deze slechts kort verkrijgbaar in de winkels. De sneaker werd met name populair in de New Yorkse wijk Harlem, waardoor het model de bijnaam ‘Uptowns’ verwierf. De verspreiding van de schoen aan de Amerikaanse oostkust werd opgemerkt door drie retailers uit Baltimore – ook wel ‘the Three Amigos’ genoemd – die Nike overhaalden om het model opnieuw uit te brengen. Het leidde in 1984 tot het initiatief Color of the Month (‘Kleur van de Maand’). Dit was de eerste keer dat een niet meer leverbaar model opnieuw werd uitgebracht op basis van de consumentenvraag. Dit was het begin van wat nu de normale praktijk is: het uitbrengen van retromodellen, exclusieve regionale modellen en limited editions.