Radical Austria | Everything is Architecture

Feedback architectuur

10 juni 2021
Artikel

Deze tekst van Bart Lootsma is afkomstig uit de catalogus van de tentoonstelling. Klik hier voor de volledige catalogus.

In een serie experimenten van Coop Himmelb(l)au wordt onderzocht hoe menselijke proefpersonen op intensieve media-ervaringen reageren en hoe deze reacties teruggekoppeld kunnen worden naar die media.

Coop Himmelb(l)au, Hard Space, 1970. Foto: Gertrud Wolfschwenger, met dank aan Coop Himmelb(l)au.

Een voorbeeld is Harter Raum waarin de drie leden van Coop Himmelblau explosies laten afgaan op het ritme van hun hartslag. Door de schok van de explosies wordt hun hartslag steeds sneller, waarop ook het ritme van de explosies weer wordt opgevoerd. In The White Suit worden heftige filmbeelden op een transparante helm geprojecteerd, ondersteund door geuren en een pneumatisch vest dat de proefpersoon bij het zien van gewelddadige scènes een stoot geeft.

Deze werken zijn beïnvloed door de mediagoeroe Marshall McLuhan. Hij meende dat je niet zozeer de specifieke inhoud van media zou moeten onderzoeken, maar maar de werking van het media zelf: ‘the medium is the message.’ De installaties van Coop Himmelblau moeten niet alleen helpen die werking te begrijpen, maar de bezoekers ook leren omgaan met het steeds intensievere bombardement van indrukken in de media.

Coop Himmelb(l)au, White Suit, 1969. Collection D.A.M., Frankfurt. Foto: Ben Nienhuis, Design Museum Den Bosch.