Mapping Modernity

28. Mongolkure Camp

31 oktober 2023

Chinees heropvoedings- en strafkamp

Aan de weg naar Ghulja, een stad in de autonome Chinese regio Xinjiang dichtbij de grens met Kazachstan, ligt een van de 381 (!) interneringskampen waar vooral Oeigoerse moslims ‘heropgevoed’ worden. De plattegrond toont in vogelvlucht kamp Mongolkure en is gemaakt voor de installatie ‘Investigating Xinjiang’s Network of Detention Camps’ voor de Architectuur Biënnale van Venetië in 2023. Vanwege deze kaart is de Chinese delegatie bij de opening weggebleven. Het onderzoek voor dit project is vanuit Rotterdam georganiseerd door Alison Killing, een Britse architect en onderzoeksjournalist. Deze verhalende tekening is gebaseerd op satellietfoto’s, rapporten van de Verenigde Naties, 3D-modellering, analyse van Chinese bouwvoorschriften voor gevangenissen, clandestiene kiekjes en getuigenissen van voormalige gevangenen. Als de kaartlezer de poort met ‘Education is the passport to the future’ doorgaat komt hij in een strafkamp waar alle ruimtes camera’s hebben, mannen en vrouwen gescheiden dwangarbeid verrichten in fabriekshallen, iedereen de leer van de Chinese Communistische Partij moet bestuderen, vrouwen regelmatig gesteriliseerd worden enzovoorts.

J. Rothuizen, Mongolkure Camp 2023, Amsterdam 2023. Collectie Jan Rothuizen, 50 x 106 cm.