Radical Austria | Everything is Architecture

Cultische steden

31 maart 2021
Artikel

Deze tekst van Bart Lootsma is afkomstig uit de catalogus van de tentoonstelling. Klik hier voor de volledige catalogus.

De behoefte aan radicale verandering manifesteerde zich in de naoorlogse Oostenrijkse architectuur in een serie megalomane stadsontwerpen. Wat deze projecten verbindt is een obsessie met technologie en infrastructuur en een drang om compleet nieuwe manieren van samenleven te creëren. De toon werd gezet door Hans Hollein en Walter Pichler met de tentoonstelling Architektur die zij in 1963 in de Weense Galerie nächst St. Stephan organiseerden.

Hans Hollein, Überbauung Wien, 1960. Collectie Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou, Parijs. Met dank aan privéarchief Hans Hollein.

Het praktische doel van deze projecten is op het eerste gezicht onduidelijk. In zijn manifest Absolute Architektur benadrukt Hollein dat architectuur een spirituele waarde aan alledaagse handelingen kan geven, die daardoor rituelen worden. Hij noemt dit cultische architectuur. Hollein streeft daarbij geen klassieke, maar een zinnelijke en gewelddadige schoonheid na.

Pichler ziet architectuur als een uitdrukking van macht waarin mensen gedwongen worden naar zijn maatschappelijke visie te leven. De vroege ontwerpen van Raimund Abraham en Laurids Ortner tonen de stad als een gigantische machine die door mensen in ruimtepakken bewoond wordt. Günther Feuerstein presenteert zijn ontwerpen voor stadscentra juist als tijdloze archetypen.

From l-r: Walter Pichler, Unterirdisches Gebäude mit ausfahrbarem Kern, 1963. Collectie Tiroler Landesmuseum, Innsbruck / Compact City, 1964 / Sakrales Gebäude, 1962. Beiden Collectie FRAC Centre, Orléans / Schmetterling, 1962. Estate Walter Pichler, met dank aan Gallery Elisabeth & Klaus Thoman, Innsbruck/Wenen. Foto: Peter Tijhuis, Design Museum Den Bosch.