Deze tekst van Bart Lootsma is afkomstig uit de catalogus van de tentoonstelling. Klik hier voor de volledige catalogus.

In de jaren zestig en zeventig veranderen nieuwe media als radio, telefoon en televisie de relatie tussen mens en omgeving. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om invloed uit te oefenen op de manier waarop de mens de omgeving ervaart. Waarneming wordt daarmee een belangrijk thema voor veel kunstenaars en ontwerpers in deze periode.

Omslag ‘Bau’ magazine 4/1968. Foto toont door Hans Hollein ontworpen Austriennale-bril. Met dank aan privéarchief Hans Hollein.

Dit is met name te zien in het werk van Alfons Schilling. Hij bouwt een serie machines die de waarneming van degene die ze draagt extreem inperkt. De drager wordt zich zo bewust van zijn waarneming.

De brillen en helmen van Haus-Rucker-Co transformeren de waarneming van de omgeving door toevoeging van visuele irritaties en geluid.

Haus-Rucker-Co, Environment Transformers, 1968 (van l-r: Viewatomizer, Drizzler en twee Flyheads). Allen van Collectie Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou, Parijs, behalve eerste Flyhead: Collectie Wien Museum, Wenen. Foto: Peter Tijhuis, Design Museum Den Bosch.