Welkom op de Derde Verdieping bij de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness. GOTH – Designing Darkness is niet alleen een verkenning van de subcultuur, maar ook van goth als steeds terugkerend fenomeen in cultuur, kunst en design. Op deze pagina duik je nog dieper in de twee eeuwen cultuurgeschiedenis van GOTH.
De tentoonstelling was van 18 oktober 2021 t/m 18 april 2022 te zien in Design Museum Den Bosch.
Afgerukte ledematen, ontbindende lijken en afstotelijke monsters. Net als in het posthumanisme staat in gothic het lichaam centraal. Toevallig? Volgens curator Tomas van den Heuvel niet.
Goth is wijdverspreid in onze hedendaagse cultuur. Hoe wordt deze betoverende wereld gevormd? Waarom is goth zo populair? Hoe komt het toch dat vrijwel ieder van ons iets van zichzelf herkent door deze donkere en morbide esthetiek?
Hoe komt het dat de goth subcultuur steeds weer opduikt? Onder welke omstandigheden ontstond deze subcultuur, en hoe ziet goth er uit in de toekomst? In deze livestream worden al deze vragen beantwoord, en nog veel meer.
Hoewel we Victoriaanse rouwkleding en -sieraden nu zien als typische goth-accessoires, was dat in de 19e eeuw heel anders. Liesbeth Den Besten vertelt aan de hand van haar collectie over een tijd waarin de dood nooit ver weg was en rouw zichtbaar werd geuit.
In deze video ontdek je het verhaal van de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness. Aan de hand van vijf objecten verkent conservator en directeur Timo de Rijk de verschillende aspecten van goth.
Hoe verhouden verschillende generaties goths zich tot elkaar? Welke subculturen zijn er allemaal binnen deze gemeenschap, welke muziekstijlen horen daarbij en met welke vooroordelen krijgen goths te maken? En kan je ook goth zijn in een saaie spijkerbroek?
Goth-muziek bestaat alweer zo’n veertig jaar, maar voor buitenstaanders blijft het moeilijk grip te krijgen op het onsterfelijke genre. Daarom een klaarstoomcursus door goth-kenner Marloes Bontje.
In gesprek met fotograaf Nona Limmen en modeontwerpers Marjolein Turin en Linda Friesen. Hoe verhoudt authenticiteit zich tot commercie, waarom noemen ze zichzelf wel (of niet!) goth en is het mogelijk om in goth écht origineel te zijn?
Ook in de 20e en 21e eeuw wordt de literaire fictie nog bezwangerd door thema’s en stijlelementen die onbetwistbaar goth te noemen zijn. Maar waar te beginnen? Schrijver, dichter en voormalig NRC-recensent Peter Drehmanns is onze gids in de wondere wereld van de moderne gothic romans.
In gesprek met directeur Timo de Rijk en assistent-conservator Tomas van den Heuvel: wat zijn de historische wortels en hedendaagse uitingen van de subcultuur en waarom steekt goth iedere paar jaar weer de kop op?
Ben je klaar voor de ultieme Netflix goth-binge? Met deze kijktips kom je de winter wel door!
In de Engelse literatuur ontstaat in de loop van de achttiende eeuw een verlangen naar de duistere middeleeuwen, een fascinatie met het bovennatuurlijke, met dood, verderf en het hellevuur. Het resultaat: de beroemde gothic novel.
Uit de tentoonstelling: goth is een slagveld voor de grote kwesties van identiteit, individu en gemeenschap. Nu, én al in de negentiende eeuw.
Uit de tentoonstelling: de overdonderende natuur speelt in de traditie van goth een grote rol: als decor voor ongrijpbare mysteriën of onuitsprekelijke geheimen, maar soms ook als hoofdrolspeler.
Uit de tentoonstelling: de geschiedenis wordt in goth aangedikt, omgevormd of ronduit verzonnen. Het verleden waarop goth zich baseert is een bedwelmende mengeling van fantasie en werkelijkheid.
Uit de tentoonstelling: in de traditie van goth worden beelden, symbolen en stijlen naar hartenlust gemengd – het resultaat is een gedragen sfeer, die de fantasie prikkelt en de duisternis creëert. Goth is geen stijl in de traditionele zin, maar een gevoel.
Uit de tentoonstelling: goth jaagt het gevoel van authenticiteit met overgave na, en schrikt er niet voor terug om dit gevoel op een kunstmatige manier op te roepen.
Uit de tentoonstelling: in goth wordt het verleden gezien als een fotonegatief van de moderne tijd – in goede óf in kwade zin. Vaak zijn het daarbij juist de gebreken van technologie – de krassen op de film, de verkleuring van de foto – die een gothic gevoel aan het beeld geven.
Uit de tentoonstelling: de stad is in de goth traditie van de vroege twintigste eeuw een dreigende, onpersoonlijke, alles opslokkende metropool.
Uit de tentoonstelling: de subcultuur goth experimenteert als geen ander met gender, seksualiteit en stijl, en vindt zo steeds nieuwe betekenissen voor oude stereotypen.