Design Museum Den Bosch, de Verkadefabriek en Willem Twee slaan de handen ineen en presenteren op 5 en 6 maart 2022 een tweedaags festival in het culturele hart van Den Bosch in het kader van de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness.
In deze schilderworkshop kies je voor de duistere kant in jezelf en verander je een alledaagse dag in een horror story. Je hoeft geen ervaring met schilderen te hebben in deze workshop waarin je met acrylverf op doek gaat werken.
Dit interactieve college is een zoektocht naar de duistere bronnen binnen de popmuziek. Je maakt samen met muziek- en mediakenner Reint Boven een analyse aan de hand van muziek, tekst, video, albumhoezen.
Al tekenend verken je de tentoonstelling GOTH- Designing Darkness. Je zoomt in op spannende details, structuren, licht- en schaduw spel. Niet het eindresultaat maar het kijken staat voorop.
Tijdens deze lezing werpt Patricia Pisters, hoogleraar Film, Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, een nieuw licht op het horrorgenre bezien door de ogen van vrouwelijke cineasten.
Goth is wijdverspreid in onze hedendaagse cultuur. Tijdens deze livestream stellen we aan de vooraanstaande schrijver en goth-kenner Catherine Spooner de vraag wat goth precies is.
Blommers/ Schumm find Fontana
Twintig foto’s in grote lichtkasten zijn het resultaat van een opdracht aan het fotografenduo Blommers/Schumm. Het uitgangspunt is een eigen interpretatie van het werk van de Italiaans-Argentijnse kunstenaar Lucio Fontana uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.
De grootste goth-kenners ter wereld komen samen in een livestream vanuit de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness. Ze praten over de subcultuur en de historische wortels daarvan, maar ook over de toekomst van de stroming.
Sneakers Unboxed
De tentoonstelling Sneakers Unboxed nodigt je uit om een kijkje achter de schermen te nemen bij de schoen die voor technologische doorbraken heeft gezorgd, nieuwe jeugdculturen heeft geïnspireerd en de modewereld op z’n kop heeft gezet.
In deze video ontdek je het verhaal van de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness. Aan de hand van vijf objecten verkent conservator en directeur Timo de Rijk de verschillende aspecten van goth.
De verovering van de ruimte – een lunchgesprek over Lucio Fontana
Lucio Fontana – De verovering van de ruimteKijk hier de livestream terug vanuit de tentoonstelling. Conservator Colin Huizing en gespreksleider Maan Leo gaan in gesprek over het leven en werk van Lucio Fontana en nemen je mee langs de hoogtepunten uit de tentoonstelling.
Hoe verhouden verschillende generaties goths zich tot elkaar? Welke subculturen zijn er allemaal binnen deze gemeenschap, welke muziekstijlen horen daarbij en met welke vooroordelen krijgen goths te maken? En kan je ook goth zijn in een saaie spijkerbroek?
In deze kinderworkshop ga je aan de slag volgens de regels van Lucio Fontana: kies een prachtige kleur, kies onverwachte geometrische vormen en schilder, snijd of steek net zoals Lucio deed. Je maakt je eigen interpretatie van het kunstwerk Quanta.
In de tentoonstelling zie je een aantal Britse rouwsieraden uit de 19e eeuw. Maar hoe zit het precies met die Victoriaanse rouwcultuur? En wat waren daar de Nederlandse tegenhangers van? Je hoort het in deze Sunday Talk van Liesbeth den Besten.
In deze interactieve kunstles voor de hele familie kijken we samen naar een aantal ontwerpen uit de tentoonstelling. Waar komt deze naam vandaan, wie is er eigenlijk een goth, wat is er eng aan goth, of is het helemaal niet eng? Voor iedereen tussen 8 en 12 jaar, en hun families.
Goth-muziek bestaat alweer zo’n veertig jaar, maar voor buitenstaanders blijft het moeilijk grip te krijgen op het onsterfelijke genre. Daarom een klaarstoomcursus door goth-kenner Marloes Bontje.
In gesprek met fotograaf Nona Limmen en modeontwerpers Marjolein Turin en Linda Friesen. Hoe verhoudt authenticiteit zich tot commercie, waarom noemen ze zichzelf wel (of niet!) goth en is het mogelijk om in goth écht origineel te zijn?
Ook in de 20e en 21e eeuw wordt de literaire fictie nog bezwangerd door thema’s en stijlelementen die onbetwistbaar goth te noemen zijn. Maar waar te beginnen? Schrijver, dichter en voormalig NRC-recensent Peter Drehmanns is onze gids in de wondere wereld van de moderne gothic romans.
De verovering van de ruimte – een lunchgesprek over Lucio Fontana
Lucio Fontana – De verovering van de ruimteTijd voor een inspirerende lunch! Kijk naar het live lunchgesprek vanuit de tentoonstelling Lucio Fontana – De verovering van de ruimte. Conservator Colin Huizing en Maan Leo gaan in gesprek over het leven en werk van Lucio Fontana en nemen je mee langs de hoogtepunten uit de tentoonstelling.
HELAAS KAN DE MUSEUMAVOND DOOR DE AANGESCHERPTE CORONAMAATREGELEN NIET DOORGAAN. Bezoek gratis Design Museum Den Bosch en Het Noordbrabants Museum tijdens de Museumavond. Beleef een uitgebreid programma met een kunstenaarsgesprek, muziek tussen de kunst en bijzondere rondleidingen en lezingen.
Ben je klaar voor de ultieme Netflix goth-binge? Met deze kijktips kom je de winter wel door!
Uit de tentoonstelling: goth jaagt het gevoel van authenticiteit met overgave na, en schrikt er niet voor terug om dit gevoel op een kunstmatige manier op te roepen.
Uit de tentoonstelling: in de traditie van goth worden beelden, symbolen en stijlen naar hartenlust gemengd – het resultaat is een gedragen sfeer, die de fantasie prikkelt en de duisternis creëert. Goth is geen stijl in de traditionele zin, maar een gevoel.
Uit de tentoonstelling: de geschiedenis wordt in goth aangedikt, omgevormd of ronduit verzonnen. Het verleden waarop goth zich baseert is een bedwelmende mengeling van fantasie en werkelijkheid.
Uit de tentoonstelling: de stad is in de goth traditie van de vroege twintigste eeuw een dreigende, onpersoonlijke, alles opslokkende metropool.
Uit de tentoonstelling: de subcultuur goth experimenteert als geen ander met gender, seksualiteit en stijl, en vindt zo steeds nieuwe betekenissen voor oude stereotypen.
Uit de tentoonstelling: goth is een slagveld voor de grote kwesties van identiteit, individu en gemeenschap. Nu, én al in de negentiende eeuw.
In deze podcastserie gaan we in gesprek met de ontwerpers, kunstenaars, conservatoren, wetenschappers en goths die betrokken zijn bij de tentoonstelling. Wat betekent goth voor hen? Waarom steekt deze duistere stijl iedere paar jaar weer de kop op? En wat vertelt goth ons over de huidige maatschappij?
Uit de tentoonstelling: in goth wordt het verleden gezien als een fotonegatief van de moderne tijd – in goede óf in kwade zin. Vaak zijn het daarbij juist de gebreken van technologie – de krassen op de film, de verkleuring van de foto – die een gothic gevoel aan het beeld geven.
Uit de tentoonstelling: de overdonderende natuur speelt in de traditie van goth een grote rol: als decor voor ongrijpbare mysteriën of onuitsprekelijke geheimen, maar soms ook als hoofdrolspeler.
In gesprek met directeur Timo de Rijk en assistent-conservator Tomas van den Heuvel: wat zijn de historische wortels en hedendaagse uitingen van de subcultuur en waarom steekt goth iedere paar jaar weer de kop op?
In het weekend van Halloween bezoek je de duistere tentoonstelling GOTH-Designing Darkness, daarna maak jij je eigen monsterlijke mode-item, magische masker, huiveringwekkende hoed of afgrijselijke accessoire.
Daal af in de donkere krochten van Den Bosch en ontdek de ondergrondse geheimen van de stad op de eeuwenoude Binnendieze. Speciaal voor de tentoonstelling GOTH – Designing Darkness is een unieke boottocht door dit geheimzinnige historische gangenstelsel uitgezet.
In de Engelse literatuur ontstaat in de loop van de achttiende eeuw een verlangen naar de duistere middeleeuwen, een fascinatie met het bovennatuurlijke, met dood, verderf en het hellevuur. Het resultaat: de beroemde gothic novel.
In wat ook wel ‘the Inflatable Era’ wordt genoemd, werd opblaasbare architectuur vervaardigd als voorwaarde voor een nieuwe, nomadische levenswijze. De ruimtevaart diende als inspiratiebron voor deze capsules. Zijn deze hightech hide-outs echter posthuman, of juist niet?
Tentoonstellingsprijs 2021!
Wat een eer, we zijn genomineerd voor de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs met de tentoonstelling ‘Design van het Derde Rijk’.
“A little world in which the big one holds its tryouts”, zo beschrijft gastcurator en hoogleraar Bart Lootsma de ontwikkeling van Oostenrijkse avant-gardebewegingen in de twintigste eeuw. In deze lezingenreeks plaatst Lootsma het ‘Radicale Oostenrijk’ van de jaren zestig in de context van de lange Oostenrijkse traditie van kunst en architectuur.
Bij bezoek aan de tentoonstelling krijg je de catalogus mee. Hierin vind je zowel de bijschriften van alle werken die op zaal te zien zijn, als inhoudelijke teksten ter toelichting van belangrijke makers en thema’s. De digitale versie is hier te bekijken.
Curator en architectuurhistoricus Bart Lootsma leidt je rond door de tentoonstelling Radical Austria: Everything is Architecture. Hij staat hierbij stil bij verschillende sleutelwerken van de Oostenrijkse ontwerpers die actief waren in de jaren 60 en 70.
Museumkwartier in augustus gratis te bezoeken
Het Design Museum Den Bosch en het Noordbrabants Museum zetten iedere zaterdagavond in de maand augustus van 2021 de deuren open in het kader van de Bossche Zomer. Beide musea zijn gratis te bezoeken van 18 tot 21 uur.
Posthuman; als je ogen eenmaal geopend zijn zie je het overal. Maar wat is het eigenlijk? In deze terugkerende reeks legt conservator Fredric Baas het uit. In de eerste column focust Baas zich op het veranderende menselijke lichaam, iets wat Oostenrijkse ontwerpers in de jaren zestig al onderzochten.
Voor iedereen tussen 6 en 10 jaar oud: dwaal door de geheimzinnige bossen van Eva Jospin in Het Noordbrabants Museum en bestudeer de wonderlijke dieren van Meret Oppenheim in Design Museum Den Bosch.
Parallel aan de tentoonstelling presenteert architekturtheorie.eu een selectie van films over en door de protagonisten van de tentoonstelling, oorspronkelijk gemaakt voor en uitgezonden door het ORF. De films zijn vaak net zo radicaal als de mensen, ideeën en het werk in de tentoonstelling.
Nog geen genoeg van de de wilde jaren 60 in Oostenrijk? Beluister dan de podcast-tips die we hier voor je onder elkaar hebben gezet. Van de acties van feministisch icoon VALIE EXPORT tot Gernreichs monikini, en van Wolf D. Prix’ revolutionaire idealen tot Wilhelm Reichs ongewone ideeën over seksuele bevrijding.
Design zou vóór en mét iedereen moeten zijn, is de gedachte van de tentoonstelling ‘Victor Papanek: The Politics of Design’. De tentoonstelling vormde voor masterstudenten van het Critical Inquiry Lab van de Design Academy Eindhoven de aanleiding om een dialoog aan te gaan met het werk van Papanek.
De oliecrisis en de milieuproblematiek leiden internationaal tot een herbezinning op de technologische fascinaties van de avant-gardes van de jaren zestig. Vooral Haus-Rucker-Co reflecteert met grote installaties op de consequenties van milieuvervuiling.
In een serie experimenten van Coop Himmelb(l)au wordt onderzocht hoe menselijke proefpersonen op intensieve media-ervaringen reageren en hoe deze reacties teruggekoppeld kunnen worden naar die media.
Van 1967 tot 1971 werkt Haus-Rucker-Co aan het Mind Expanding Program. Het programma heeft als doel om het menselijk bewustzijn en de gebouwde omgeving op verschillende niveaus uit te breiden.
De prototypen van Walter Pichler zijn perfect uitgevoerde en functionerende meubels en gebruiksvoorwerpen. Door bepaalde effecten van het gebruik van dagelijkse objecten te benadrukken, laten deze prototypen de kille en vervreemdende werking ervan zien.
In de jaren zestig en zeventig veranderen nieuwe media als radio, telefoon en tv de relatie tussen mens en omgeving. De impact op de menselijke ervaring van de omgeving, maakt waarneming een belangrijk thema voor veel kunstenaars en ontwerpers in deze periode.
Van psychedelische opblaasgebouwen tot schockerende performances en van cultische steden tot cybernetische mode. Bart Lootsma en Jeroen Junte nemen je mee in de tentoonstelling en gaan in gesprek met experts van deze periode in de designgeschiedenis.
Als onderdeel van ‘Victor Papanek: The Politics of Design’ organiseerden masterstudenten van het Critical Inquiry Lab van de Design Academy Eindhoven samen met het museum op 18 maart een webinar over dekolonisatie en designonderwijs. Bekijk hieronder de hoogtepunten van het gesprek.
Designprijs 2021
Design Museum Den Bosch presenteert met trots het werk van drie talenten uit de Brabantse designwereld in het kader van de Designprijs 2021. Deze talenten zijn geselecteerd door Bart Hess, de laureaat van de Designprijs 2021 van Het Cultuurfonds.
Na de tentoonstelling BodyDrift — Anatomies of the Future duikt Design Museum Den Bosch verder het thema ‘posthuman’ in. Onderzoeksassistent Marthe Oosting denkt dat we de posthuman hard nodig gaan hebben in de toekomst. Niet om onoverwinnelijke cyborgs te worden, maar om beter te zorgen voor elkaar en de wereld om ons heen.
Tijdens een virtueel bezoek aan de tentoonstelling bekijk je een aantal werken heel gedetailleerd. Met de andere deelnemers van deze slow-art-sessie ga je op zoek naar dat wat kenmerkend is voor Meret Oppenheim.
Tijdens een virtueel bezoek aan de tentoonstelling bekijk je een aantal werken heel gedetailleerd. Met de andere deelnemers van deze slow-art-sessie ga je op zoek naar dat wat kenmerkend is voor Meret Oppenheim.
Tijdens een virtueel bezoek aan de tentoonstelling bekijk je een aantal werken heel gedetailleerd. Met de andere deelnemers van deze slow-art-sessie ga je op zoek naar dat wat kenmerkend is voor Meret Oppenheim.
Het besef dat de cybernetica het functioneren van design, architectuur en stedenbouw ingrijpend zou gaan beïnvloeden, was in Oostenrijk al vroeg aanwezig. Over de consequenties daarvan wordt in tal van projecten gespeculeerd.
In de jaren zestig werd het lichaam het uitgangspunt voor een radicale herbezinning op architectuur, design, mode en kunst. De grenzen tussen die disciplines verdwenen steeds meer.
Met zijn manifest Alles ist Architektur rekent Hans Hollein af met de traditionele definitie van architectuur: “Onze inspanningen zijn gericht op het milieu als geheel en op alle media die dat bepalen. Zowel de televisie, het kunstmatige klimaat, de transporten, de kleding, de telefoon en de woning.”
‘Schöner Wohnen, of de vernietiging van de bewoonbare doodskist’ is een film die architectuurcollectief Salz der Erde in 1971 maakte, en waarin het ideaal van het gelijknamige smaakvol-burgerlijke woontijdschrift genadeloos onderuit wordt gehaald.
De optredens van de Aktionisten zorgden steeds vaker voor schandalen. Dit culmineerde in 1968 in de happening Kunst und Revolution die in het kader van studentenprotesten georganiseerd werd door de kunstenaar Peter Weibel en plaatsvond in een prominente collegezaal van de Weense universiteit.
Tijdens een virtueel bezoek aan de tentoonstelling bekijk je een aantal werken heel gedetailleerd. Met de andere deelnemers van deze slow-art-sessie ga je op zoek naar dat wat kenmerkend is voor Meret Oppenheim.
Ga op virtuele expeditie met conservator Bart Lootsma en designjournalist Jeroen Junte. Ontdek de geestverruimende, grensverleggende en maatschappijkritische werken van De Oostenrijkse avant-garde van de jaren zestig en zeventig
De ontwerpers en kunstenaars in de Oostenrijkse avant-garde waren geobsedeerd door theorieën over maatschappelijke verandering. Hoewel hun manifesten vaak erg radicaal waren, werden opvallend veel concrete projecten gerealiseerd.
De behoefte aan radicale verandering manifesteerde zich in het naoorlogse Oostenrijk in een serie megalomane stadsontwerpen. Deze projecten delen een obsessie met technologie en infrastructuur en een drang om compleet nieuwe manieren van samenleven te creëren.
Het Aktionisme is de geheel eigen, Oostenrijkse variant van de performancekunst. Door middel van choreografieën met naakte lichamen, verf en bloed in combinatie met luide muziek brachten zij de deelnemers en het publiek in een roes.
Tijd voor een inspirerende lunch! Kijk op woensdag 31 maart om 13.00 naar het live lunchgesprek vanuit de tentoonstelling Meret Oppenheim: für dich – wider dich. Tentoonstellingsmaker Adriënne Groen en Maan Leo gaan in gesprek over het leven en werk van Meret Oppenheim en nemen je mee langs de hoogtepunten uit de tentoonstelling.
Lucio Fontana – De verovering van de ruimte
Lucio Fontana (1899 – 1968) is een van de belangrijkste avant-garde kunstenaars van de twintigste eeuw. De eigen collectie sieraden en keramiek vormt de basis van de tentoonstelling, aangevuld met schilderijen, interieurs en lichtobjecten uit binnen- en buitenland. Voor het eerst sinds 1967 zijn Fontana’s Ambienti Spaziali weer in Nederland te zien.
In deze virtuele tour presenteren masterstudenten van de Design Academy Eindhoven een alternatieve lezing van de tentoonstelling Victor Papanek: The Politics of Design.
In deze tweedelige programmareeks laten masterstudenten van het Critical Inquiry Lab van de Design Academy Eindhoven hun licht schijnen over het werk van Papanek en zijn invloed op het denken over design.
Benno Premsela – Strijder en verleider
Dit voorjaar toont Design Museum Den Bosch de sieradenverzameling van Benno Premsela. Benno Premsela (1920-1997) was vormgever, binnenhuisarchitect en toonaangevend figuur in de naoorlogse Nederlandse kunstwereld.
Hier vind je meer verdieping bij de thema’s van onze tentoonstellingen
Bekijk hier de hoogtepunten van ‘De nacht van de onsterfelijkheid’. Techniekfilosoof Martijntje Smits en biohacker/toekomstdenker Peter Joosten discussieerden over transhumanisme.
In de tweede helft van de jaren vijftig ontstond een nieuwe belangstelling voor de abstracte avant-garde van de jaren twintig, de pseudo-machine style van het Bauhaus en de universele totaalkunst van De Stijl. Joost Baljeu verkende deze erfenis en raakte in de ban van de multidisciplinaire kunstenaar en voorman van De Stijl, Theo van Doesburg.
Het Nederlandse paviljoen, naar ontwerp van Jaap Bakema en youngster Carel Weeber, bestendigde de exclusieve oude banden van ons land met Japan, stond in het teken van de technische vooruitgang van ons land, het logistieke karakter van onze economie en de voor velen verbazingwekkende ligging onder de zeespiegel.
Tot begin jaren tachtig speelde het Stedelijk Museum Amsterdam dankzij directeur Willem Sandberg een belangrijke rol in het debat over de vormgeving. Sandberg was zelf grafisch ontwerper en overtuigd van de mogelijkheden om design, via het museum, een onderwerp te maken van maatschappelijk belang.
In de loop van de jaren zestig bemoeide de overheid zich steeds meer met de kunsten, door middel van subsidies, beurzen en opdrachten voor ontwerpers en kunstenaars. Maar in de praktijk vond het nieuwe overheidsbeleid eerst maar moeilijk zijn weg. Dat is goed te zien aan de verwerving en plaatsing van het Picasso’s beeld Sylvette in Rotterdam.
Geen project werd zozeer het uithangbord van het moderne Nederland als de luchthaven Schiphol in de buurt van Amsterdam. Van een eenvoudig vliegveld met beperkte faciliteiten wilde de directie met een totaal nieuw ontwerp aansluiten bij het groeiende internationale luchtverkeer.
Een galerie voor moderne kunst was aan het begin van de jaren zestig in Nederland nog een bijzonderheid. De Amsterdamse galerie van Riekje Swart opende in 1964 en bracht kunst die zich sterk afzette tegen de individuele expressie. Kunstenaars als Bob Bonies, Ad Dekkers en André Volten exposeerden veelvuldig met conceptueel werk dat zich richtte op een ordening van geometrische vormen.
Nederland kent een interessante geschiedenis als het gaat om de vertegenwoordiging tijdens internationale presentaties. De kans om ons land te presenteren tijdens wereldtentoonstellingen en internationale kunst- en architectuurbiënnales, politieke topbijeenkomsten en zelfs Olympische Spelen, roept telkens de vraag op wie of wat willen we zijn.
De Oosterscheldekering in 1986 was de afronding van het Deltaplan, en betekende het einde van een tijdperk van het maakbare Nederlandse landschap. In deze periode werd het landschap ook steeds meer voor recreatieve doeleinden gebruikt – met de experience parken van Center Parcs als resultaat.
De woningbouw na de Tweede Wereldoorlog werd gekleurd door schaarste en grootschalige volkshuisvesting. Er was in de sociale woningbouw een element van volksopvoeding aanwezig: goede woningen met voldoende buitenruimte en goede werkomstandigheden zouden vanzelfsprekend leiden tot zowel mentaal als fysiek gezonde burgers.
De beperkte ontwikkeling van de Nederlandse industrie vanaf de jaren 70 betekende een gedwongen vrijheid voor jonge ontwerpers die vaak met kleine series handmatig vervaardigde producten een nieuwe werkwijze ontwikkelden. Er ontstond een spanningsveld tussen het unieke museum-object, en de ambitie van ‘moreel’ ontwerp voor een groot publiek.
Op 7 februari 1969 kreeg de Technische Hogeschool ministeriële goedkeuring voor de nieuwe studierichting Industriële Vormgeving. Hoogleraar Van der Grinten spoorde zijn studenten aan tot een probleemanalytische houding, door kennis te vergaren over productietechnieken en aandacht te hebben voor de gebruikskwaliteit van de producten.
Onze collectie in andere musea
Al sinds de jaren tachtig verzamelt het museum keramiek, sieraden en beeldende kunst. De collectie bestaat ondertussen uit meer dan 6000 objecten. En die zijn niet alleen in onze eigen zalen te zien: we lenen geregeld werken uit aan musea over de hele wereld. Deze werken hebben we momenteel uitgeleend.
Vanaf de jaren zestig ontstond er door modernistische adviseurs een gelijkgestemde moderne culturele ambitie binnen grote staatsbedrijven als de PTT en de Staatsuitgeverij. Met name de PTT wist zichzelf overal zichtbaar te maken, door inzichten uit de moderne marketing met hedendaagse beeldende kunst te combineren.
Nieuwe aanwinsten voor de collectie
Design Museum Den Bosch vult haar collectie aan met Animal: The Other Side of Evolution van Ana Rajcevic (2012) en Amphibio van Jun Kamei (2017). Beide werken waren in 2020 nog te zien in de tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future. De aankoop past binnen het nieuwe tentoonstellings- en collectiebeleid rond het thema Posthuman.
In deze serie filmpjes reageren hedendaagse ontwerpers op citaten van Victor Papanek, om erachter te komen of zijn ideeën nog steeds relevant zijn. Klaas en Maybe zetten kunst in om maatschappelijke vragen aan te pakken en de beeldvorming hieromheen te veranderen.
‘Design for the Real World was niet het enige invloedrijke en kritische boek op het gebied van vormgeving, duurzaamheid en consumentisme in zijn tijd. Lees hier welke boeken op dezelfde manier het bewustzijn over deze onderwerpen beïnvloed hebben.