“A little world in which the big one holds its tryouts”, zo beschrijft gastcurator en hoogleraar Bart Lootsma de ontwikkeling van Oostenrijkse avant-gardebewegingen in de twintigste eeuw. In deze lezingenreeks plaatst Lootsma het ‘Radicale Oostenrijk’ van de jaren zestig in de context van de lange Oostenrijkse traditie van kunst en architectuur.

Museumkwartier in augustus gratis te bezoeken
Het Design Museum Den Bosch en het Noordbrabants Museum zetten iedere zaterdagavond in de maand augustus van 2021 de deuren open in het kader van de Bossche Zomer. Beide musea zijn gratis te bezoeken van 18 tot 21 uur.
Posthuman; als je ogen eenmaal geopend zijn zie je het overal. Maar wat is het eigenlijk? In deze terugkerende reeks legt conservator Fredric Baas het uit. In de eerste column focust Baas zich op het veranderende menselijke lichaam, iets wat Oostenrijkse ontwerpers in de jaren zestig al onderzochten.

Parallel aan de tentoonstelling presenteert architekturtheorie.eu een selectie van films over en door de protagonisten van de tentoonstelling, oorspronkelijk gemaakt voor en uitgezonden door het ORF. De films zijn vaak net zo radicaal als de mensen, ideeën en het werk in de tentoonstelling.

Nog geen genoeg van de de wilde jaren 60 in Oostenrijk? Beluister dan de podcast-tips die we hier voor je onder elkaar hebben gezet. Van de acties van feministisch icoon VALIE EXPORT tot Gernreichs monikini, en van Wolf D. Prix’ revolutionaire idealen tot Wilhelm Reichs ongewone ideeën over seksuele bevrijding.

Designprijs 2021
Design Museum Den Bosch presenteert met trots het werk van drie talenten uit de Brabantse designwereld in het kader van de Designprijs 2021. Deze talenten zijn geselecteerd door Bart Hess, de laureaat van de Designprijs 2021 van Het Cultuurfonds.

Na de tentoonstelling BodyDrift — Anatomies of the Future duikt Design Museum Den Bosch verder het thema ‘posthuman’ in. Onderzoeksassistent Marthe Oosting denkt dat we de posthuman hard nodig gaan hebben in de toekomst. Niet om onoverwinnelijke cyborgs te worden, maar om beter te zorgen voor elkaar en de wereld om ons heen.

Met zijn manifest Alles ist Architektur rekent Hans Hollein af met de traditionele definitie van architectuur: “Onze inspanningen zijn gericht op het milieu als geheel en op alle media die dat bepalen. Zowel de televisie, het kunstmatige klimaat, de transporten, de kleding, de telefoon en de woning.”

Tijd voor een inspirerende lunch! Kijk op woensdag 31 maart om 13.00 naar het live lunchgesprek vanuit de tentoonstelling Meret Oppenheim: für dich – wider dich. Tentoonstellingsmaker Adriënne Groen en Maan Leo gaan in gesprek over het leven en werk van Meret Oppenheim en nemen je mee langs de hoogtepunten uit de tentoonstelling.

Lucio Fontana – De verovering van de ruimte
Lucio Fontana (1899 – 1968) is een van de belangrijkste avant-garde kunstenaars van de twintigste eeuw. De eigen collectie sieraden en keramiek vormt de basis van de tentoonstelling, aangevuld met schilderijen, interieurs en lichtobjecten uit binnen- en buitenland. Voor het eerst sinds 1967 zijn Fontana’s Ambienti Spaziali weer in Nederland te zien.

Benno Premsela – Strijder en verleider
Dit voorjaar toont Design Museum Den Bosch de sieradenverzameling van Benno Premsela. Benno Premsela (1920-1997) was vormgever, binnenhuisarchitect en toonaangevend figuur in de naoorlogse Nederlandse kunstwereld.

Hier vind je meer verdieping bij de thema’s van onze tentoonstellingen
In de tweede helft van de jaren vijftig ontstond een nieuwe belangstelling voor de abstracte avant-garde van de jaren twintig, de pseudo-machine style van het Bauhaus en de universele totaalkunst van De Stijl. Joost Baljeu verkende deze erfenis en raakte in de ban van de multidisciplinaire kunstenaar en voorman van De Stijl, Theo van Doesburg.

Het Nederlandse paviljoen, naar ontwerp van Jaap Bakema en youngster Carel Weeber, bestendigde de exclusieve oude banden van ons land met Japan, stond in het teken van de technische vooruitgang van ons land, het logistieke karakter van onze economie en de voor velen verbazingwekkende ligging onder de zeespiegel.

In de loop van de jaren zestig bemoeide de overheid zich steeds meer met de kunsten, door middel van subsidies, beurzen en opdrachten voor ontwerpers en kunstenaars. Maar in de praktijk vond het nieuwe overheidsbeleid eerst maar moeilijk zijn weg. Dat is goed te zien aan de verwerving en plaatsing van het Picasso’s beeld Sylvette in Rotterdam.

Een galerie voor moderne kunst was aan het begin van de jaren zestig in Nederland nog een bijzonderheid. De Amsterdamse galerie van Riekje Swart opende in 1964 en bracht kunst die zich sterk afzette tegen de individuele expressie. Kunstenaars als Bob Bonies, Ad Dekkers en André Volten exposeerden veelvuldig met conceptueel werk dat zich richtte op een ordening van geometrische vormen.

Nederland kent een interessante geschiedenis als het gaat om de vertegenwoordiging tijdens internationale presentaties. De kans om ons land te presenteren tijdens wereldtentoonstellingen en internationale kunst- en architectuurbiënnales, politieke topbijeenkomsten en zelfs Olympische Spelen, roept telkens de vraag op wie of wat willen we zijn.

De woningbouw na de Tweede Wereldoorlog werd gekleurd door schaarste en grootschalige volkshuisvesting. Er was in de sociale woningbouw een element van volksopvoeding aanwezig: goede woningen met voldoende buitenruimte en goede werkomstandigheden zouden vanzelfsprekend leiden tot zowel mentaal als fysiek gezonde burgers.

De beperkte ontwikkeling van de Nederlandse industrie vanaf de jaren 70 betekende een gedwongen vrijheid voor jonge ontwerpers die vaak met kleine series handmatig vervaardigde producten een nieuwe werkwijze ontwikkelden. Er ontstond een spanningsveld tussen het unieke museum-object, en de ambitie van ‘moreel’ ontwerp voor een groot publiek.

Op 7 februari 1969 kreeg de Technische Hogeschool ministeriële goedkeuring voor de nieuwe studierichting Industriële Vormgeving. Hoogleraar Van der Grinten spoorde zijn studenten aan tot een probleemanalytische houding, door kennis te vergaren over productietechnieken en aandacht te hebben voor de gebruikskwaliteit van de producten.

Onze collectie in andere musea
Al sinds de jaren tachtig verzamelt het museum keramiek, sieraden en beeldende kunst. De collectie bestaat ondertussen uit meer dan 6000 objecten. En die zijn niet alleen in onze eigen zalen te zien: we lenen geregeld werken uit aan musea over de hele wereld. Deze werken hebben we momenteel uitgeleend.

Vanaf de jaren zestig ontstond er door modernistische adviseurs een gelijkgestemde moderne culturele ambitie binnen grote staatsbedrijven als de PTT en de Staatsuitgeverij. Met name de PTT wist zichzelf overal zichtbaar te maken, door inzichten uit de moderne marketing met hedendaagse beeldende kunst te combineren.

Nieuwe aanwinsten voor de collectie
Design Museum Den Bosch vult haar collectie aan met Animal: The Other Side of Evolution van Ana Rajcevic (2012) en Amphibio van Jun Kamei (2017). Beide werken waren in 2020 nog te zien in de tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future. De aankoop past binnen het nieuwe tentoonstellings- en collectiebeleid rond het thema Posthuman.

De betaling is nog in behandeling. U ontvangt een bevestiging wanneer uw betaling geslaagd is.
Er is iets misgegaan met de betaling. Mogelijk hebt u de betaling zelf geannuleerd of is er een ander probleem. Indien u twijfelt over of de betaling wel geslaagd is, neem dan contact op met vrienden@designmuseum.nl
Bedankt voor je donatie, we gaan aan de slag met het maken, inpakken en verzenden van jouw unieke vaas. De vriendenpas ontvang je zo spoedig mogelijk, samen met de vaas. Heb je tot die tijd nog vragen? Neem contact op met vrienden@designmuseum.nl.
Word Keramiek Vriend van Design Museum Den Bosch
Welkom op de Derde Verdieping. Hier vind je meer verdieping bij de thema’s van onze tentoonstellingen.
Meret Oppenheim: für dich – wider dich
Meret Oppenheim was een surrealist die geen surrealist genoemd wilde worden. Een feministe die niet van ‘vrouwenkunst’ hield. Wereldberoemd maar gepijnigd door haar faam. In deze tentoonstelling leer je Oppenheim en haar speelse en ironische werk kennen.

Papanek roept ontwerpers op om te ontwerpen voor mensen met een handicap, en hen te betrekken bij het ontwerpproces. Ook gaf hij aan dat ontwerpers oog moeten hebben voor de culturele context van hun werk. Annemiek van Boeijen ontwierp een sportieve rolstoel en werkt op het gebied van ‘Culture Sensitive Design’.

Welkom in de nieuwe museumwinkel
Sinds deze week ben je welkom in de vernieuwde museumshop. Tussen de koeienhuiden in het voormalige auditorium van de gebroeders Campana vind je de mooiste cadeautjes, bijzonder design, keramiek en een ruim assortiment boeken en catalogi.

Kinderworkshops in de kerstvakantie
Deze herfst presenteert Design Museum Den Bosch een tentoonstelling over Victor Papanek (1923-1998), hij was ontwerper maar ook schrijver, leraar en activist. Hij vond het slecht dat spullen steeds voor dezelfde soort mensen gemaakt worden. Want niet iedereen is even klein of groot of heeft dezelfde lichaamsbouw.

Touching Worlds: ontdek de keramiek collectie
Bovenaan de monumentale, gedraaide trap van het museum is een nieuwe vaste collectietentoonstelling te zien met keramiek van onder andere Pablo Picasso en Kenneth Price.

Eerste Stokroos BodyDrift Stipendium voor ontwerper Frank Kolkman
Frank Kolkman ontwerpt op het snijvlak van technologie en het menselijk lichaam. Dat maakt hem de perfecte ontvanger van het eerste stipendium. Momenteel toont de tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future in Design Museum Den Bosch zijn Dream Machine en Open Surgery. Het werk dat Kolkman maakt in het kader van het stipendium zal in de zomer van 2021 in het museum te zien zijn.

Hier vind je alle medewerkers van Design Museum Den Bosch.