Winkels en horeca doen van alles om een prettige omgeving te creëren en klanten meer te laten kopen. Geur en muziek worden ingezet, en geografen onderzoeken hoe ze winkellocaties nog aantrekkelijk kunnen maken. Vanmiddag ontdek je of (en hoe) jij je bij het shoppen ook laat beïnvloeden door dit soort verborgen verleiders.
Lekker eten is onweerstaanbaar, en altijd en overal beschikbaar. Er komen steeds nieuwe produkten op de markt, kunnen deze nieuwe produkten ons nog verleiden? Antien Zuidberg (lector food innovation HAS) toont aan hoe we met nieuwe, innovatieve foodconcepten duurzamer en gezonder kunnen leven.
Jos Hakkennes produceert duurzame groente, fruit en vis zonder bestrijdingsmiddelen, kunstmatige meststoffen en medicatie. Deze middag geeft hij inzicht in zijn visie en aanpak waarbij gezondheid centraal staat.
Wie zou er vissticks met jam willen eten? Of een kroket gevuld met hagelslag? Ga aan de slag als een echte voedselontwerper. Gebruik je fantasie en bedenk zelf een gek, nieuw voedingsproduct. Ontwerp zelf de poster of de verpakking en neem je eigen reclamefilmpje op. De workshop is gratis en duurt ongeveer 1,5 uur. Meld je aan via: aanmelden@designmuseum.nl.
Wie zou er vissticks met jam willen eten? Of een kroket gevuld met hagelslag? Ga aan de slag als een echte voedselontwerper. Gebruik je fantasie en bedenk zelf een gek, nieuw voedingsproduct. Ontwerp zelf de poster of de verpakking en neem je eigen reclamefilmpje op. De workshop is gratis en duurt ongeveer 1,5 uur. Meld je aan via: aanmelden@designmuseum.nl.
Wie zou er vissticks met jam willen eten? Of een kroket gevuld met hagelslag? Ga aan de slag als een echte voedselontwerper. Gebruik je fantasie en bedenk zelf een gek, nieuw voedingsproduct. Ontwerp zelf de poster of de verpakking en neem je eigen reclamefilmpje op. De workshop is gratis en duurt ongeveer 1,5 uur. Meld je aan via: aanmelden@designmuseum.nl.
Ontwerp jij een nieuw plan voor de Bossche Tramkade? Tijdens deze workshop ga jij maquettes bouwen, tekenen en zelf een stuk stad vormgeven. Zo ontdek je of je het ontwerpvak leuk vindt. Misschien wil je na deze workshop wel architect worden. Dan mag jij meedenken over wonen in de toekomst.
Toen Emmy, nu Gijs
In 2010 verwierf het Design Museum Den Bosch een belangrijk gedeelte van de nalatenschap van de ontwerpster Emmy van Leersum. Ter gelegenheid van 10 jaar aankopen van de Vereniging Rembrandt tonen we naast enkele ontwerpen van Emmy van Leersum een kleine selectie werk van Gijs Bakker, haar partner tot haar vroege dood in 1984.
Design van het Derde Rijk
Design Museum Den Bosch presenteert de eerste grote overzichtstentoonstelling van design van het Derde Rijk.
Modern Nederland 1963 – 1989
Vanaf de jaren 60 van de twintigste eeuw wilde Nederland modern zijn. Kenmerkend was een voorliefde voor geometrische vormgeving en het gebruik van wit, zwart en grijs. De tentoonstelling ‘Modern Nederland 1963-1989. De vormgeving van een gidsland’ geeft een levendig beeld van design, architectuur en kunst uit deze periode.
Hoe mannelijk of vrouwelijk is jouw gerecht? Voedselvormgeving zit vol stereotyperingen, gerechten zijn vaak ‘typisch’ mannelijk of vrouwelijk. Een salade bijvoorbeeld: feminien, onmannelijk. Maar hoe komt dat? En wat kun je eraan doen? Leer hoe uitstraling jouw gerecht beïnvloed. En proef je zelf of (en hoe) daarmee de smaak verandert.
Jean Cocteau – Metamorphosis
Jean Cocteau (1889-1963) is een tot de verbeelding sprekend kunstenaar. Hij uitte zich in bijna alle artistieke media: van poëzie en literatuur, beeldende kunst en vormgeving tot theater en zijn favoriete medium: film. Maar meer nog dan om zijn werk was Cocteau bekend om zijn opmerkelijke leven. Design Museum Den Bosch presenteert de eerste grote overzichtstentoonstelling van Jean Cocteau in Nederland.
Design Museum Den Bosch belicht de culturele betekenis en de rol van vormgeving in de geschiedenis, nu en in de toekomst. Het museum wil de komende jaren zijn positie in het regionale, nationale en internationale culturele landschap verder versterken. We programmeren thematische designtentoonstellingen met een sterke researchkwaliteit. Er is op dit moment een vacature voor:…
Naar het Design Museum
Deze beknopte presentatie besteedt aandacht aan de ambitieuze geschiedenis van Design Museum Den Bosch en zijn voorgangers. Te zien zijn onder andere (niet gerealiseerde) museumontwerpen van Bořek Šípek en Sjoerd Soeters en recent ontdekte ontwerpen van Gerrit Rietveld.
Binnenkijken met Thijs Wolzak
Thijs Wolzak maakt de fotoserie Binnenkijken voor NRC Handelsblad en in het bijschrift van de foto’s moeten vele honderdduizenden lezers van de krant op zoek zijn gegaan naar de vaste vragen “Wat is er in uw huis van Ikea?” en “Wat neemt u mee bij brand?”
In de jaren vijftig bracht het Amerikaanse Time Life Magazine een baanbrekend kookboek met unieke, originele foodfoto’s uit: het Picture Cook Book. Wat is er sindsdien veranderd? Kom kijken, luisteren en praat mee! In deze talkshow vol kookboeken en voedselfoto’s, foodies, bloggers en foodporn.
Voedselpersonages als Zeeuws meisje, Captain Morgan en Larry (Quaker) trachten je voortdurend te verleiden met hun zoete beloften. Vanmiddag hoor je wat ze te vertellen hebben als ze met elkaar in gesprek gaan, de hoofdpersonen en de bijfiguren op de verpakkingen en in de reclames.
Kun je ze horen fluisteren in de supermarkt? Zeeuws meisje, Captain Morgan, Kapitein Iglo of Lu Prince ‘Neem me mee, praat met me, koop mij, eet me!’ Tijdens deze workshop onderzoeken we de kracht van zulke personages en merken in de voedselmarketing, door er dialogen voor te schrijven. De voedselpersonages gaan het gesprek met elkaar aan en komen zo tot leven. Op zondag 26 augustus worden de mooiste dialogen gepresenteerd aan bezoekers.
Meesterkok of keukenprinses? Waar komen de hardnekkige culinaire rolpatronen in de keuken vandaan? En (hoe) veranderen ze? Je komt er vanmiddag achter.
hoe belangrijk is het om te weten waar ons voedsel vandaan komt, groeit of graast? Hoe Nederlands zijn de verpakkingen in de supermarkt? En hoe succesvol zijn die nationale specialiteiten eigenlijk? Je hoort het deze middag.
Dat een salade véél meer kan zijn dan wat door elkaar gehusselde groenten, ontdek je tijdens deze workshop. Je kunt er zelfs een verhaal mee vertellen! Begeleid door een chefkok die gespecialiseerd is in het werken met groente, ontwerp je je eigen salade-met-een-verhaal.
Na de Tweede Wereldoorlog sloeg het gebrek aan eten om in een duizelingwekkende overvloed. Schaarste werd juist een luxe: een duur product, dat maar incidenteel te koop is, kent een enorme aantrekkingskracht. Luxe, een schaamteloze demonstratie.
Maak je eigen constructie- of deconstructiegebakje. Een gebakje of taart is vaak een smakelijke constructie van structuren en kleuren. Hoe hij zo die verrukkelijke beloften creëert, leer je in deze workshop. We analyseren een aantal klassieke patisserieën en gaan op zoek naar de grenzen van gebak
Een ander neerbuigend of minderwaardig behandelen op basis van ras of huidskleur, is racisme. Reclamemakers waren er dol op, en nog steeds soms. In deze vertelling over exotisme en racisme in de supermarkt volgen het verhaal van het bedrijf Chiquita vanaf zijn ontstaan tot nu.
Voedselfotografie is een vak apart; de belichting, de kleur en glans op het eten, het is allemaal even belangrijk. Tijdens deze workshop krijg je een kijkje in de wereld van de voedselfotograaf, en ga je zelf aan de slag met het fotograferen van voedsel.
In Nederland wordt gemiddeld 18 minuten per dag gekookt, daarmee hebben Nederlanders een record gebroken, nooit en nergens anders was de kooktijd zo kort. Jon Verriet vertelt over de voedselgewoontes van de Nederlanders en hoe deze zich ontwikkeld hebben.
Eten doe je met je ogen! Door te experimenteren met (natuurlijke) kleurstoffen, maak je je eigen dessert nóg aantrekkelijker, spannender of afschrikwekkender. Kijk maar eens hoe dat smaakt…
Wie zou er vissticks met jam willen eten? Of een kroket gevuld met hagelslag? Ga aan de slag als een echte voedselontwerper. Gebruik je fantasie en bedenk zelf een gek, nieuw voedingsproduct. Ontwerp zelf de poster of de verpakking en neem je eigen reclamefilmpje op. De workshop is gratis en duurt ongeveer 1,5 uur. Meld je aan via: aanmelden@designmuseum.nl.
Luister, denk en praat mee over jouw keuzes in de supermarkt lezing / zo 1 juli, 14.00 – 15.00 uur / vrij entree op vertoon van uw museumticket Handgemaakt is goed en uit de fabriek is slecht. Of toch niet? Hoe kies jij eigenlijk in de supermarkt? Door welke (onbewuste) gedachten laat jij je beïnvloeden? Welke…
Functioneel laten rotten van voedsel, het klinkt misschien wat onaangenaam maar veel fijnproevers likken er hun vingers bij af. Christian Weij is fermentatiespecialist en schrijver van het boek ‘Verrot lekker’. Doe mee! En zie, ruik én proef tot wat voor lekkers en gezonds gecontroleerde verrotting leidt. Smakelijk!
Buitenshuis recreëren, we doen het allemaal: kamperen, barbecueën, dagje naar het strand. Maar waarom eigenlijk? Wat is er zo fijn aan zand tussen je broodje, muggenbeten en een plotse regenbui? Kom luisteren, praat mee. En ontdek wat voor recreant jij bent
Tja, een doosje sushi, zakje gemengde sla en wat flessen prosecco halen kan iedereen. Maar hoe bereid je nou de perfecte picknick voor, eentje die precies klopt bij de plek en de mensen?
Met het hele gezin op pad door het museum! Tijdens de familiezondag in het Museumkwartier ’s-Hertogenbosch zijn er zowel in Het Noordbrabants Museum als Design Museum Den Bosch gratis workshops voor kinderen (leeftijd 4 t/m 12 jaar).
De ontwerpers Benno Premsela en Yvònne Joris, voormalig directeur van Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch waren in hun tijd twee toonaangevende verzamelaars en publieke persoonlijkheden. De privécollecties Keramiek van Premsela en sieraden van Joris zijn nu te zien in de tentoonstelling Show Yourself.
Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch wordt Design Museum Den Bosch Een nieuwe naam voor een bekende plek. Een naam die beter past bij het profiel van het museum. Design Museum Den Bosch kijkt verder, voorbij de ontwerpen en toont de invloed van design op ons dagelijks leven.
Milou van Rossum interviewt zelfbenoemd style profiler Ellie Uyttenbroek naar aanleiding van StyleDrive.
Tijdens de familiezondag in het Museumkwartier ’s-Hertogenbosch zijn er zowel in Het Noordbrabants Museum als Het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch gratis workshops voor kinderen. Deze starten om 12.00 en om 14.00 uur.
In deze lezing gaat architectuur- en kunsthistoricus Katherine Rosmalen in op de denkbeelden en manier van werken van Sottsass.
Laat uw design, kunst en antiek taxeren in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch
Tijdens de slow art tour neem je de tijd om te kijken naar kunst en design. Je doet dit samen met andere deelnemers. Natuurlijk zorgen wij ervoor dat je kunt zitten.
We werken graag mee aan redactionele aandacht voor het museum. Persbezoeken dienen wel van te voren aangemeld te worden; neem contact op met manager marketing & communicatie Maan Leo via mleo@designmuseum.nl. Wil je opgenomen worden in ons persbestand? Stuur dan een mailtje naar publiciteit@designmuseum.nl. Persberichten zijn vrij te gebruiken. De digitale opnamen mogen alleen worden…
American Beauty
Do what you want! Het werk van Amerikaanse keramisten verbeeldt de American Dream – van extravagant tot sereen, van taboedoorbrekend tot traditioneel, van uniek tot massacultuur. Ontdek die veelzijdigheid in meer dan 120 stukken Amerikaans keramiek tijdens American Beauty.
Altijd al met de handen in de klei willen zitten? Doe dan deze workshop keramiek onder leiding van kunstenaar Marian van Esch. Voor de workshop is geen speciale voorkennis of ervaring nodig.
Design Museum Den Bosch is erkend als culturele ANBI – Algemeen Nut Beogende Instelling. Om als culturele ANBI aangemerkt te worden, moet een instelling voor minstens 90% actief zijn op cultureel gebied.
Design Museum Den Bosch heeft als doelstelling het belichten, bediscussiëren en benutten van de culturele betekenis van vormgeving, waarbij het design van de twintigste en eenentwintigste eeuw wordt verzameld en gepresenteerd en de geschiedenis, de actualiteit en de toekomstgerichte kwaliteit van design met elkaar worden verbonden.
Future Bodies: Bart Hess 2007 – 2017
Bart Hess staat bekend als een ontwerper die het menselijk lichaam bekleedt, verfraait en vervormt. Dit doet hij door naar hartenlust met nieuwe materialen en technieken te experimenteren.
Celebrating Ceramics: 100 jaar Ettore Sottsass
In 2017 is het honderd jaar geleden dat de beroemde Italiaanse architect en ontwerper Ettore Sottsass werd geboren.
StyleDrive
In de hedendaagse cultuur speelt de auto als statussymbool een grotere rol dan het sieraad: je bent wat je rijdt.
Marc Monzó
De Catalaanse sieradenmaker en ontwerper Marc Monzó, winnaar van de Françoise van den Bosch Prijs 2016, werd in het najaar van 2017 geëerd met een solotentoonstelling in het Design Museum Den Bosch.
Show yourself
Ontwerper Benno Premsela en Yvònne Joris waren beiden toonaangevende verzamelaars en publieke persoonlijkheden. De privéverzamelingen laten hun eigenzinnige visie op vormgeving zien.
In Design Museum Den Bosch gelden officieel vastgestelde bezoekersvoorwaarden. Deze voorwaarden kan je hier bekijken: BEZOEKERSVOORWAARDEN Design Museum Den Bosch respecteert de privacy van de bezoekers van haar website, in het bijzonder de rechten van bezoekers met betrekking tot de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens. Vanwege volledige transparantie met onze klanten hebben wij daarom een beleid…
Tijdens de familiezondag in het Museumkwartier ’s-Hertogenbosch zijn er zowel in Het Noord-brabants Museum als het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch volop gratis activiteiten voor jong en oud te doen.
Het Design Museum Den Bosch ligt in hartje ’s-Hertogenbosch en is goed bereikbaar per auto, openbaar vervoer of fiets.
presentatie door David Greenberg, co-founder van Environmental Communications
Bestel hier je tickets
Food is fictie
Voeding is veel meer dan eten. We willen verhalen, betekenissen: echt en ambachtelijk, gezond en luxueus, lokaal en avontuurlijk. Food is fictie laat je in een designtentoonstelling, workshops en lezingen zien, horen én proeven hoe we ons daarom voortdurend laten verleiden met aantrekkelijke ontwerpen en lekkere beloften. Smakelijk!
California: Designing Freedom
Van The Summer of Love en Easy Rider tot iPhone en Tesla. Ontdek hoe een tegenbeweging in de jaren zestig leidde tot de hedendaagse hightech-cultuur in Silicon Valley. California: Designing Freedom vertelt het verhaal van de designers in Californië en hun voortdurende verlangen naar individuele vrijheid.